شعارهای مردم معترض در راهیپمایی روز قدس تهران

 و اما شعارهای مردم بسیار مختلف و متنوع بود که غالبا شفاهی بود و شماری نیز نوشته روی پلاکاردها. جز الله اکبر این شعارها در تهران و شهرهای دیگر زیاد تکرار می شدند:

در برابر شعار بلندگوی دولتی «مرگ بر آمریکا» و مرگ بر اسرائیل»: «مرگ بر روسیه».

مرگ بر دیکتاتور

دیکتاتور! این آخرین پیام است / جنبش سبز ایران آماده قیام است

دولت کودتا، استعفا، استعفا

دروغگو، دروغگو، 62 درصدت کو؟!

دروغگو، برو گمشو

ایران شده فلسطین / ملت چرا نشستین

تفنگت را زمین بگذار

که بیزارم من از دیدار این خونبار

چه در غزه، چه در لبنان

چه در تهران، چه در ایران

یکی از شعارهای محوری در سراسر ایران:

نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران (در برخی موارد: جنبش سبز ایران) قابل ذکر این که کیهان روز بعد نوشت که این شعار را وزارت خارجه اسرائیل توصیه کرده بود!

اعتراف، شکنجه، تجاوز، دیگر اثر ندارد

توپ، تانک، بسیجی، دیگر اثر ندارد

ما اهل کوفه نیستیم / پول بگیریم بایستیم

منتظری زنده باد / صانعی زنده باد (در برخی موارد: کروبی پاینده باد)

مجتهد واقعی/ منتظری، صانعی

میر حسین / یاحسین

اگر کروبی دستگیر بشه / ایران قیامت می شه

زندانی سیاسی آزاد باید گردد

یا حجت بن الحسن / بت بزرگ و بشکن

کروبی بت شکن / بت بزرگ و بشکن

ما یک صداییم / سهرابیم و نداییم

کروبی، کروبی، حمایتت می کنیم

کروبی باغیرت / مظهر خشم ملت

هنگام دیدن خاتمی: صل علی محمد / بوی دلاور آمد

ضمنا به قرار اطلاع درگیری های پراکنده نیز در گوشه و کنار تهران و دیگر شهرهای رخ داده و شماری نیز بازداشت شده اند. نیروی انتظامی از باتوم و گاز اشک آور استفاده کرده است. در عین حال به نظر می رسد که حاکمیت بنا را، به هر دلیل، بر برخورد شدید مانند 30 خرداد را نداشت.

احمدی نژاد نیز در سخنرانی خودش عمدتا به فلسطین پرداخت و در مورد مسائل داخلی اشاره کرد این صهیونیستها هستند که از انتخابات ایران ناراضی اند و لذا کسانی را در گوشه و کنار تحریک می کنند و به تظاهرات و اعتراض وا می دارند. بعید می دانم سنگ پای مشهور و بدنام قزوین نیز چنین باشد!! از خطیب جمعه نیز سخن خاصی نقل نشده است. احتمالا فرمان چنین بوده است که خیلی به مسائل داخلی پرداخته نشود.

در مجموع در این مراسم و حرکت مردم دو موفقیت نصیب مردم و جنبش سبز شد، یکی شرکت گستردة مردم که  از آگاهی و اراده و عزم و استواری اینان حکایت می کند، و دیگر، این که مانند 30 خرداد خشونت اعمال نشد و این به معنای توانایی جنبش و نیز کند شدن تیغ حاکمیت است و به هرحال موجب شجاعت بیشتر مردم خواهد شد.

2

در طی هشت روز گذشته چهار ترور در کردستان انجام شده که دو مورد به قتل منجر شده و در دو مورد دیگر موفق نبوده است. دو مورد مربوط به دو روحانی (از جمله محمد ماموستا شیخ الاسلام نماینده کردستان در خبرگان) بوده اند. گروهی تازه متولد شده مسئولیت این ترورها را بر عهده گرفته است.

3

امروز عصر دوتیم فوتبال پایتخت (استقلال – استیل آذین) در استادیوم آزادی تهران بازی کردند و در این بازی حدود نود هزار نفر شرکت کرده بودند و بسیاری از اینان نمادهای سبز داشتند و شعارهای سبز می دادند. از این رو تلویزیون بر خلاف معمول بازی را مستقیما پخش نکرد تا پس از سانسور به نمایش بگذارد.

4

به گزارش سایت نوروز شورای امنیت ملی به ارسال بخشنامه ای به مطبوعات انتشار هر نوع اخبار مربوط به انتخابات و موسوی و کروبی را ممنوع اعلام کرد.

5

امروز همزمان با راهپیمایی سبزها در ایران شماری از ایرانیان در پاریس و رم به عنوان حمایت از هموطنانشان در ایران در برابر سفارت جمهوری در این دو پایتخت تظاهرات کردند.

یادداشت های روزانه ادامه قسمت یکصدو چهل و هشتم

یکشنبه 30 مهر 1402

Share:

More Posts

مردمانی مظلوم!

اول بگویم من از استفاده از واژه «مظلوم» به جد ابا دارم و دیری است که معمولا از آن استفاده نمی کنم. زیرا این واژه

سلام بر وجدان های بیدار

آنچه در این روزها و هفته ها و ماه های اخیر موجب بقای امید و حداقل موجب تسلی خاطر است گسترش مخالفت ها و تعمیق

Send Us A Message