دیدار و گفتگوی موسوی و کروبی

دوشنبه 20 مهر 88 / 12 اکتبر 2009

1

چند روز پیش کروبی و موسوی در منزل کروبی با هم دیدار و گفتگو کردند. از این که خبرنگاران بودند و از این دیدار عکس و خبر تهیه کردند، نشان می دهد که این دیدار برنامه ریزی شده بود و قرار بود که انعکاس پیدا کند. یعنی یک نوع حرکت و اقدام سیاسی برای رساندن پیام خود به مردم و اعلان مواضع شان و نیز ایجاد امید در میان مردم و هواران. به هرحال هر دو به تفصیل دربارة تحولات روز سخن گفتند و به سخنان باند احمدی نژاد و حامیان تندرو دولت کودتا پاسخ دادند و از مواضع خود در چهارچوب انقلاب و خط امام و قانون اساسی و نظام دفاع کردند و به انتقادات و اتهامات مخالفان پاسخ دادند. از صدا و سیما انتقاد کردند و گفتند حداقل چند دقیقه وقت نیز به ایشان داده شود تا نظریاتشان را در پاسخ به منتقدان با مردم در میان بگذارند. موسوی گفت اگر این معترضین که عموما انقلابی و از یاران امام و نظام اند حاشیه است، پس از متن دیگر چه مانده است. کروبی هم گفت فلان امام جمعه تهران می گوید معترضان چهار هزار نفرند، پس اجازه دهید یک راهپیمایی انجام شود تا روشن شود که چند نفرند.

درهمین روزها همزمان خاتمی نیز از شرایط به شدت انتقاد کرد و گفت دیکتاتوری و زور گویی دوام نمی آورد. او گفت نسبت دادن اغتشاش به مردم معترض که مدنی اعتراض می کنند، بزرگترین توهین به مردم است. این سه چهره رهبری جنبش سبز در ایران خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند.

2

سپاه کاملا از پشت صحنه به روی صحنه آمده است و دارد حکومت می کند و در واقع از حمایت از حکومت به خود حکومت تحول پیدا کرده است. مخابرات را در اختیار گرفته و دارد دیگر نهادهای باقی مانده اقتصادی را در اختیار می گیرد. نهاد معاونت امنیت سپاه به سازمان اطلاعات ارتقا یافته است. فیروزآبادی گفته است که پس از این این ما هستیم که خط مشی احزاب را تعیین می کنیم. ایشان گفته اند که شعار «جمهوری ایرانی» یعنی حذف اسلام و این یعنی براندازی.

3

مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه از ادامه زندانی بودن دوستانشان انتقاد کرده و به قوه قضائیه هشدار داده اند که مسؤلیت ادامه این وضعیت با قوة قضائیه است.

4

برای چهار نفر از محاکمه شوندگان دادگاههای اخیر اصلاح طلبان حکم اعدام صادر شده است. اما اتهام آنان عضویت در انجمن پادشاهی و همکاری با مجاهدین است و پیش از این تحولات بازداشت شده بودند. حتی در مورد یکی گفته شده است که در انفجار حسینیه شیراز شرکت داشته است. حال چرا اینان با اصلاح طلبان در یک دادگاه محاکمه شده و اکنون تحت عنوان حکم برای اغتشاشگران پس از انتخابات معرفی می شوند، روشن نیست.

5

محسن مخملباف جایزه جشنواره نورنبرگ خود را، که به پاس کارهای هنری و فعالیت های حقوق بشری به وی داده شده است، به مهدی کروبی تقدیم کرده است.

یادداشت های روزانه – قسمت یکصدو پنجاه و هشتم

سه شنبه 15 اسفند 1402  

Share:

More Posts

سلام بر وجدان های بیدار

آنچه در این روزها و هفته ها و ماه های اخیر موجب بقای امید و حداقل موجب تسلی خاطر است گسترش مخالفت ها و تعمیق

Send Us A Message