باز هم خاوران؛ دارها برچیده خون ها شسته ان!!

2
هنوز جنجال رکسانا صابری فروکش نکرده مسئله اعدام دختر 22 ساله به نام دلارا دارابی در ایران جنجال تازه ای در جهان ایجاد کرده است. این دختر متهم بوده که در سن 17 سالگی همراه جوانی که دوست پسرش بود مرتکب قتل شده است. اما او را مانند دیگران اعدام نکردند تا در 22 سالگی اعدام کردند. از آنجا که در چند سال اخیر نام و پرونده این دختر در دنیا مطرح یود و تمام نهادهای حقوق بشری و دولت ها پرونده او را دنبال می کردند، اعدام این دختر جوان سروصدای بی سابقه ای در جهان ایجاد کرده و تمام دولت های غربی و محافل حقوق بشری و مطبوعات آن را محکوم کرده اند. به ویژه که این دختر پس از اعتراف اولیه به قتل گفته بود من این کار را نکرده ام آن جوان این کار را کرده و به من گفته است تو چون دختری و زیر سن قانونی این قتل را به عهده بگیر که اعدام نمی شوی و من به خواست آن پسر این کار را کرده ام.
حرف او معقول به نظر می رسید. وکیل او نیز قاطعانه معتقد است که او قاتل نبوده است. این مسئله مظلومیت عاطفه برانگیزی در همگان ایجاد کرده است. نیز وی در طول پنج سال زندان به نقاشی رو آورده بود و نقاش ماهری شده بود و سال گذشته نیز نمایشگاه او در تهران برگزار شد. در این سالها شخصیت های مختلفی تلاش کردند تا از اولیاء دم رضایت بگیرند و لی موفق نشدند. حتی شماری از هنرمندان در سال گذشته با انتشار بیانیه ای از اولیاء دم تقاضای رضایت کردند. حتی خانم معتمد آریا و پرویز پرستویی به شمال رفتند تا رضایت بگیرند و موفق نشدند. دو خانواده فامیل اند و این ماجرا در اختلافات خانوادگی و کینه شتری ریشه دارد. به هر حال ماجرای غم انگیز دلارا جهانی را به واکنش وادار کرده است. روز چهارشنبه به دعوت عفو بین الملل در 22 کشور جهان در غالبا اروپایی تظاهرات گسترده ای در جلو سفارت خانه های ایران ترتیب داد. برخی از آنها را در تلوزیون صدای آمریکا دیدم واقعا اسفناک و غم انگیز بود. همه عکس دلارا در دست داشته و خرمن خرمن گل سفید (گل سفید به علامت صلح و نفی خشونت) در پای عکس های دلارا ریخته شد. در یک جا دختر بچه ای خردسال (حدود 5 ساله) یک شاخه گل سفید آورد و لای عکس دلارا گذاشت. برخی از دولت ها (از جمله فنلاند) سفیر ایران را احضار کردند. واقعا آدم در می ماند که این مسئولان جمهوری اسلامی چه می کنند و چرا دست به کارهایی می زنند که جز تباهی خودشان و وهن به دین و مردم ایران نتیجه ای ندارد!
3
چنان که در رسانه ها آمده است گورستان خاوران را به کلی تخریب کرده و استخوان های جوانان اعدام شده در سال 67 را از آن محوطه خارج کرده و به جای دیگر برده اند. «دارها برچیده خون ها شسته اند»!!. این ماجرا که از سال گذشته آغاز شد با سروصدای زیادی در خارج و در جهان ایجاد کرده است. خانواده ها به آنجا رفته و با گریه وزاری عکس العمل نشان داده اند. خدایا این چه حکومتی است که نه به زنده رحم می کند و نه به مرده. اگر اعدام آن جوانان حق بوده است بیایند با شهامت از آن دفاع کنند و دنیا را قانع کنند و اگر حق نبوده است عذر خواهی کنند و حداقل باعث تشفی خاطر بازماندگان شوند. مگر می شود جنایت هایی چنین عظیم را محو کرد و از یادها برد؟ کاری که پادشاه جدید مراکش کرد و او پس از پدرش ملک حسن آمد و اجازه داد در باره¬ی جنایات دوره پدرش تحقیق شود و افراد حتی آمدند در تلوزیون از شکنجه و جنایات آن دوره گفتند. پادشاه نیز فرمان داد به آسیب دیدگان غرامت بپردازند. اما چنین تدبیری و شجاعتی در حاکمان ایران پیدا نخواهد شد.

ادامه یادداشت 18 اردیبهشت 88
پنجشنبه 13 آبان 400

Share:

More Posts

دنیای دیوانه / دیوانه / دیوانه

دیشب در برنامه «شصت دقیقه» تلویزیون بی بی سی فارسی مطلبی شنیدم که به راستی هنوز هم باورش سخت است. فردی تاجیک تبار اما روسی

Send Us A Message