برکناری سعید مرتضوی و تلاش برای جلوگیری از سخنرانی خاتمی در حرم آیت الله خمینی

برکناری سعید مرتضوی و تلاش برای ممانعت از سخنرانی خاتمی در حرم آیت الله خمینی

5

آقای کروبی با ارسال نامه مفصلی به صادق لاریجانی از وی خواسته است که ترتیبی دهد تا وی برخی از مستندات خود را برای اثبات ادعای تجاوز به افرادی در زندان به ایشان ارائه دهد. البته ایشان گفته است این آخرین نامه ای است که می نویسد. او یادآوری کرده است که تلاش های گذشته اش چندان نتیجه بخش نبوده است. نکته قابل توجه این است که کروبی در این نامه نسبت به لاریجانی ها (رئیس دو قوه) بیش ار حد انتظار اعتماد و احترام نشان اداده است. نمی دانم ترفند و سیاست است یا واقعا به این دو تن اعتقاد دارد و امیدوار است که کاری بکنند. ظاهرا که جایی هیچگونه امید و انتظاری نیست.

6

رئیس قوه قضائیه قاضی مرتضوی را از داستانی تهران برکنار کرد و به جای او شخصی به نام عباس جعفری دولت آبادی را به این مقام منصوب کرده است. این شخص چندان شناخته شده نیست و فقط گفته شده است که پیش از آن در اهواز دادستان بوده و گویا افراد زیادی در زمان دادستانی او اعدام شده اند.

گرچه به هر حال تعویض آدم فاسدی چون مرتضوی که نامش در این پانزده سال اخیر با قتل عام مطبوعات و زندانی شدن اهل قلم و شکنجه و حتی قتل و آزار خانواده های زندانی و بی قانونی و هرج و مرج همراه است، به خودی خود خرسند کننده است، اما بعید به نظر می رسد که واقعا این اقدام از تغییرات جدی در دستگاه قضا باشد. در عین حال احتمالا لاریجانی برای اثبات حسن نیت خود (و احتمالا با اشاره رهبر) بر آن است تا اندکی تغییر مثبت ایجاد کند و از این رو شاید در روزهای آینده شماری از زندانیان آزاد شوند.

7

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه ای به شدت به دادگاهها انتقاد کرده و این شیوه ها را استالینیستی و قرون وسطایی خوانده است که در پی تصفیه صادق ترین و وفادارترین فرزندان انقلاب است.

8

در 27 آگوست در جشنوارة فیلم مونترال کانادا هیئت داوران با شال سبز به نشانه حمایت از جنبش سبز مردم ایران در صحنه ظاهر شدند. نیز شماری از مردم با علائم سبز از جمله بادکنک های سبز در مراسم شرکت کردند. قابل ذکر است که جعفر پناهی فیلم ساز ایرانی رئیس هیئت داوران این جشنواره است.

9

گویا اعلام شده است که آقایان خاتمی و هاشمی و ناطق نوری در شب های احیا در حرم آیت الله خمینی سخنرانی می کنند. در سایت ها آمده است که از اکنون فشارهای زیادی وارد می شود که مانع از سخنرانی خاتمی شوند. البته گفته نشده است که این فشارها از کجاست اما می تواند از بیت رهبری باشد و می تواند از باند احمدی نژاد و به هر حال نهادهای امنیتی و نظامی. اما گفته شده است که در صورت حضور خاتمی چند میلیون نفر در آن مراسم شرکت خواهند کرد.

10

ضرغامی رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته است شمار بینندگان تلوزیون به چهل در صد کاهش یافته است. از مدتی پیش از داخل می شنوم که بسیاری از مردم تلوزیون های خود را خاموش کرده اند. هر چند این حرف ها را جدی نمی گرفتم اما گویا واقعا تحریم مردم جدی است و خدا کند مردم با استفاده از این شیوه های مدنی به محاصره مدنی حکومت ادمه بدهند.

11

در خبرها بود که کیوان صمیمیی در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شده است. این اخبار نگران کننده است. اما نمی دانم واقعا این خبرها تا چه اندازه درست است. خدا کند درست نباشد.

12

سردار رجب زاده فرمانده نیروی انتظامی تهران گفته است که در زندان کهریزک کسی کشته نشده است و از کشته شدگان درگیری های اخیر نیز که 29 نفرند، 20 نفر بسیجی بوده و فقط 9 نفر از مردم عادی بوده اند. این دیگر از عجایب است! گویا مسؤلان مملکتی چنان در قافیه گیر کرده اند که افزون بر دروغگویی به یاوه گویی و پریشان گویی افتاده و ابا ندارند که هر سخنی را به هم ببافنند. اما حال پس از سخنان اخیر خامنه ای در مورد رسیدگی به جنایات کهریزک، گویا قرار است یک کارهایی بشود (هرچند به صورت نمایشی و یا ادعایی). حال مسؤلان هر یک تلاش می کنند که خود را مبرا نشان دهد.

یادداشت های روزانه – ادامه قسمت یکصدو چهلم

دوشنبه 12 تیر 1402

Share:

More Posts

سلام بر وجدان های بیدار

آنچه در این روزها و هفته ها و ماه های اخیر موجب بقای امید و حداقل موجب تسلی خاطر است گسترش مخالفت ها و تعمیق

Send Us A Message