مواضع استوار خاتمی و کروبی

مواضع استوار خامی و کروبی

شنبه 7 شهریور 88 / 29 آگوست 2009

1

خاتمی در دیدار با اعضای شورای جبهه اصلاحات سخنانی گفته است که از جهاتی مهم اند. او از ضرورت ادامه اصلاحات و ایجاد تغییر در نظام جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت به رغم تمام فشارها در صحنه خواهیم ماند و باید کاری کنیم که شبهه بی اثر بودن رأی مردم از بین برود. گفت برای تغییر در صحنه می مانیم. نیز گفت در پیشبرد اصلاحات پرداخت هیچ هزینه ای زیاد نیست. وی تلاش برای نسبت دادن حرکت آرام مردم در اعتراض به نتایج انتخابات به اغتشاشاتی که نتیجه بیرونی دارد اشتباهی بسیار بزرگ خواند و توهینی بزرگ و پر هزینه برای نظام دانست. خاتمی با این سخن پاسخ خامنه ای را داد. نیز در اشاره به حرف های خامنه ای در مورد این که برخورد با جنایتکاران تبلیغات نیاز ندارد، گفت باید دادگاهی تشکیل شود تا به صورت علنی به این جنایات مشمئز کننده رسیدگی کند. نیز ایشان پاسخ جنتی را داد که در نماز جمعه گفته بود چرا رهبران اغتشاشگران و ام الفسادها دستگیر نمی شوند. او گفت کسانی در مکان مقدس نماز جمه تهران به شخصیت های نظام توهین می کنند که خود متهم به خیانت در امانت هستند.

در مجموع سخنان خاتمی امیدوار کنده و محکم بود. اما در فضای کنونی و بحرانی پیشرو چگونه می توانند کاری بکنند. وقتی حاکمیت به رهبری رهبر تصمیم به جراحی بزرگ گرفته و می رود که دیگر اصلاح طلبان را از بدنه نظام حذف کند، این افراد با تمام قدرتمندی در چهارچوب نظام چه کاری می توانند بکنند.

2

اعلام شد یک دانشجوی کشته شده دانشگاه اصفهان به نام پرنداخ در این شهر به خاک سپیده شد. بیش از این اطلاعاتی در بارة وی منتشر نشده و یا من ندیده ام.

3

احمدی نژاد دیروز به مناسبت هفته دولت در نماز جمعه تهران سخنرانی کرد و بار دیگر با کمال پررویی از انتخابات گفت و گفت دشمنان ملت ایران (که البته در ذهن و زبان ایشان به معنای دشمن خودش تفسیر می شوند) گفته بودند که این بار کار ملت ایران (یعنی احمدی نژاد) را تمام  می کنیم اما شکست خوردند. بعد اعلام کرد که باید سران اغتشاشات دستگیر و محاکمه شوند چرا که این ها با دشمنان ارتباط داشتند. نیز ایشان گفت که کسانی در خیابان ها و یا در برخی بازداشتگاه ها کارهای زشت کردند اما عاملان این کار همان دشمن و براندازها بودند و دلایلش را نیز داریم.

قابل توجه است که احمدی نژاد تابع ولایت سخنانی می گوید که در برخی موارد درست خلاف سخن دو روز پیش ولی اش است. این آیا به معنای تقسیم کار است یا نشان از چموشی و تکروی و خودکامکی رئیس دولت کودتا دارد؟ اگر دومی باشد، به نظر می رسد که ایشان مأمور به هم ریختن اوضاع و در نهایت تسریع کننده سقوط جمهوری اسلامی است. اصلا چرا دنبال رهبران کودتا یا انقلاب مخملی می گردند، رهبر انقلاب شخص شخیص احمدی نژاد است. آینده این ادعا را ثابت می کند. رفتارهای چهار ساله گذشته موجب این جنبش شد و اعمال چهار سال بعدی به انقلاب تمام عیار منجر خواهد شد.

3

امروز صبح رئیس دولت و هیئت دولت نهم طبق رسم در آرامگاه آیت الله خمینی حاضر شده تا ادای احترام کنند. اما در این مراسم سید حسن خمینی، که همیشه در چنین برنامه هایی شرکت دارند، حضور نداشت و این امر از ادامه اعتراض ایشان حکایت می کند.

4

صادق لاریجانی رئیس جدید قوة قضائیه طی حکمی آقایان محسنی اژه ای (دادستان جدید کل کشور) و رئیسی (معاون اول قوة قضائیه) و خلفی (که نمی شناسم ) را مأموریت داد تا به تمام امور مربوط به رخداد های پس از انتخابات اخیر رسیدگی کنند و نتیجه را به ایشان گزارش دهند. روشن نیست که منظور چیست و آیا واقعا عزمی جدی برای رسیدگی وجود دارد یا نه؟ قطعا چنین نیست. به ویژه که در این حکم مطالبی آمده است که ظاهرا به سود دولت کودتا و بر ضد معترضان است. در یک جا در بارة انتخاب گفته شده است «حماسه ملی» و در جای دیگر از «شناسایی عوامل و مسببان اصلی اغتشاشات» و ضرورت بر خورد «قاطع با متخلفین در هر رتبه و جایگاهی» یاد شده است که تکرار حرفه ای کسانی چون جنتی و احمدی نژاد است. البته ایشان به «رعایت کلیه ضوابط  قانونی و حقوق متهمین» هم سفارش کرده است. اما می دانیم که در جمهوری اسلامی قانون نیز همواره بر ضد مخالفان و دگراندیشان تفسیر و عمل شده است. اگر بدبین نباشیم باید منتظر بنشینیم تا ببنیم چه خواهد شد. شاید زیادی بدبین هستیم. اما مگر تجربه سی ساله جایی برای خوش بینی باقی گذاشته است؟

یادداشت های روزنه – قسمت یکصدو چهلم

شنبه 10 تیر 1402

Share:

More Posts

سلام بر وجدان های بیدار

آنچه در این روزها و هفته ها و ماه های اخیر موجب بقای امید و حداقل موجب تسلی خاطر است گسترش مخالفت ها و تعمیق

Send Us A Message