ادامه جنجال بر سر تجاوز به پسران و دختران در زندان و پایداری تحسین برانگیز کروبی؛ چهارشنبه 28 مرداد 88 / 19 آگوست 2009

1
ماجرای افشاگری آقای کروبی و جنجال پیرامون آن هنوز هم ادامه دارد و هر روز ابعاد تازه ای پیدا می کند.
در نماز جمعه گذشته شماری از خطیبان نمازهای (از جمله تهران و قم و مشهد) شدیدا به کروبی تاختند و حتی او را تهدید به بازداشت کردند. اما شیخ کوتاه نیامد و همچنان بر سر ادعای خود ایستاد و بر درستی شکنجه و آزار جنسی جوانان (دختر و پسر) اصرار ورزید. وی طی یک مصاحبه با روزنامه اعتماد هم به خطیبان نماز جمعه پاسخ داد و هم ابعاد تازه ای از جنایات پدید آمده در زندانها و تجاوز جنسی را فاش ساخت و از جمله داستان ترانه موسوی را بر ملا کرد و داستان آن فاجعه و اقدام تلوزیون برای انحراف افکار عمومی و پرده پوشی جنایت تجاوز و قتل فجیع آن زن جوان به دست مأموران حکومتی را با ذکر جزئیات شرح داد. به دلیل انعکاس این گفتگو (که به تفصیل در رسانه های مجازی و اندکی از آن در برخی مطبوعات ایران آمده است) در روزنامه اعتماد ملی از چاپ و انتشار روزنامه جلوگیری شد و عملا روزنامه توقیف شده است.
در پی توقیف رونامه در روز دوشنبه شمار زیادی از هواداران پیرامون دفتر روزنامه در میدان هفت تیر و حوالی کریمخان جمع شده و تظاهرات کرده و شعارهای ضد حکومتی سر داده و بویژه گفتند «مرگ بر دیکتاتور». در گیری شدید بود و نیروی انتظامی و امنیتی با مردم مقابله کرده و شمار زیادی را مضروب و دستگیر کردند.
امروز کروبی اعلام کرده اگر به روزنامه اش اجازه انتشار ندهند، او تلویزیون ماهواره ای اش را به نام «صبا» (از چهار سال پیش در پی راه اندازی اش بود) راه خواهد انداخت. اگر ایشان دست به این کار بزند، اقدامی بس مهم خواهد بود. شاید توقیف رونامه اعتماد ملی و راه اندازی تلوزیون مصداق آن سخن باشد که: «عدو شور سبب خیر اگر خدا خواهد».
در پی حملات همه جانبه به کروبی، افزون بر این که خود ایشان عقب نشینی نکرد، از هر سو نیز مورد حمایت قرار گرفت. در آغاز مجمع روحانیون مبارز بیانیه محکمی انتشار داد و از کروبی حمایت کرد و گفتند که همین بی حرمتی به کروبی یکی از مصادیق جنایت است. موسوی با ارسال نامه سرگشاده به کروبی از او حمایت کرد و به شدت به رفتار حکومت انتقاد کرد و تلویحا ادعاهای کروبی را تأیید کرد و گفت کسانی که دست به این جنایات زده اند مأمور حکومت بوده اند. تحکیم وحدت، ادوار تحکیم، جبهه مشارکت، مجاهدین انقلاب، شورای هماهنگی و آیت الله بیات زنجانی و جبهه اصلاحات نیز با انتشار اطلاعیه هایی از کروبی و مواضع و ادعا های او حمایت کردند و نسبت به بازداشت او هشدار دادند.
با انتشار نامه ای از شخصی به نام حجت اللاسلام سید حسن شاهمرادی برادر شوهر ترانه موسوی در روزنامه «جام جم» خطاب به کروبی، مهر تأییدی بر ادعاهای کروبی در مورد ترانه زده شد. هر چند که این شخص از کروبی گله کرده است که چرا نقض عهد کرده و ماجرا را علنی کرده است و به گفتة او موجب سوءاستفاده دشمن شده است! روشن شد که منبع اصلی اطلاعات کروبی در مورد ترانه این روحانی بوده است.
در همین مورد کروبی با ارسال نامه ای به رئیس مجلس در خواست کرده که ترتیبی دهد تا در یک جلسه با حضور سران سه قوه، دادستان کل کشور و رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام، مستندات خود را در مورد ادعای آزار و شکنجه و تجاوز جنسی ادائه دهد. حالا روشن می شود که دست شیخ پر است و به همین دلیل تا کنون خوب مقاوت کرده و دست جنایتکاران را به خوبی رو کرده است و به هر حال خدا کند این تلاش به جایی برسد و ماهیت جنایتکاران و فاسد به خوبی بر مردم نا آگاه نیز آشکار گردد.
2
آیت الله صانعی طی یک سخنرانی در گرگان و انتشار گسترده آن در رسانه های جهانی، به شدت رفتارهای دولت و غیر مستقیم خامنه ای را مورد انتقاد قرار داد. این سخنان چندان تند بود که خشم حامیان دولت کودتا را بر انگیخت و در جاهای زیاد مستقیما و با زبان و بیانی کم سابقه ای یک مرجع تقلید را مورد توهین فرار دادند. سایت ایران و رجانیوز وابسته دولت کودتا صانعی را بی شرم، هتاک، کینه ورز، گناهکار، فاسق و مرجع خود خوانده خطاب کرده و گفتند او باید به دلیل تهمت شلاق بخورد.

اعلام تشکیلاتی به عنوان «راه سبز امید» توسط موسوی

3
در چند روز اخیر نامه شماری از روحانیون خطاب به مجلس حبرگان منتشر شد که در آن به شکل بی سابقه ای خامنه ای مورد انتقاد قرار گرفته و او را مسؤل تمام فجایع دانسته و فاقد عدالت و تدبیر و دانسته اند. هر چند که او به استناد گفته آیت الله خمینی منعزل است اما لازم است این مجلس هر چه زودتر اجلاس خود را تشکیل دهد و او را عزل کند. نامه خیلی مهم است اما امضا ندارد و گفته شده است به دلیل فضای امنیتی حاکم بر کشور فعلا نام افراد ذکر نمی شود. اگر چه آقای کدیور آن را معتبر می داند اما به هر حال بیانیه فاقد امضا اهمیت چندانی ندارد و افراد جدی آن را چندان جدی نمی گیرند.
4
روز دوشنبه جلسه تودیع رئیس قوة قاضائیه (هاشمی شاهرودی) و معرفی شیخ صادق لاریجانی برگزار شد.هاشمی رفسنجانی برای نخستین بار پس از انتخابات در این جلسه شرکت کرد و با احمدی نژاد لحظه ای خوش و بش کرد. روشن نیست هاشمی می خواهد راه مصالحه را در پیش بگیرد یا در انتظار فرصت است و می خواهد به موقع اهدافش را پی بگیرد.
هر چند لاریجانی در سخنانش از اجرای قانون گفت و از رعایت حقوق شهروندی یاد کرد اما آیا می توان به این سخنان امید بست؟ تجربه نشان داده است که به دستگاه فاسد قضایی با وجود عدم استقلال تشکیلات قضایی نمی توان امیدوار بود. اما جای پرسش هست که آیا لاریجانی و رهبرش به «حقوق شهروندی» باور دارند؟ با این همه باید منتظر ماند و دید که ایشان چه می کند و بعد داوری نهایی کرد.
قابل ذکر است که لاریجانی دوم در کنار لاریجانی اول ریاست دو قوه از سه قوه را در اختیار دارند. وانگهی صادق لاریجانی از نظر تجربه مدیریتی و کار قضایی هیچ سابق ای ندارد. از نظر شخصیتی نیز ایشان در حدی نبود که ریاست دستگاه قضایی را در اختیار بگیرد. جالب است که خامنه ای ایشان را حجت الاسلام خوانده است نه آیت الله. بگذریم که در برابر این همه ویرانی و فساد این حرف هیچ اهمیتی ندارد.
5
120 استاد دانشگاه و پزشگ با انتشار بیانیه ای از اوضاع جاری انتقاد کرده و از جنبش سبز مردمی حمایت کرده و خواسته اند که مسؤلان کشور به خواسته های معترضان توجه شود.
6
موسوی اعلام کرده است تشکیلاتی با عنوان «راه سبز امید» تدارک دیده است که می خواهد جنبش سبز را رهبری کند. گفته شده است که این تشکیلات یک هیئت رهبری پنج نفری دارد که موسوی و کروبی و خاتمی از آن جمله اند. برنامه حداقلی آن پی گیری تقلب در انتخابات و در سح کلی تر اجرای کامل قانون اساسی و آرمانهای انقلاب است و البته افزوده شده که تناقضات و اشکالات قانون اساسی نیز به موقع باید اصلاح شود. باید دید که به این اقدام امکان فعالیت می دهند که بعید است. زیرا نه دولت کودتا چنین اجازه ای می دهد و نه خامنه ا ی آن را تحمل می کند و نه تحولات پرشتاب آینده و مطابات فراتر از شعارهای موسوی و کروبی و اصلاح طلبان وفادار به نظام به این دوستان اجازه تلاش خواهد داد. در عین حال اگر درست عمل شود و برنامه و مداومت و مقامت در پی باشد، احتما موفقیت مرحله ای خواهد داشت.
7
شماری از اعضای دولت جدید احمدی نژاد امروز به مجلس معرفی شدند. در میان آنان سه وزیر زن برای تصدی وزارت خانه های رفاه، آموزش و پرورش و بهداشت دیده می شوند. این هم از عجایب است که خاتمی نتوانست وزیر زن داشته باشد ولی احمدی نژاد می تواند. نمی دانم ایشان حمایت خامنه ای و امثال جنتی را دارد یا نه. روشن است که سنتگرایان به هیچوجه حاضر نبوده و نیستند که زن پست وزارت داشته باشد. اما احتمالا کودتاچیان برای بقای خود حاضرند دست به هر کاری بزنند. احمدی نژاد می خواهد نشان دهد در حدی که می گفتند مرتجع و عقب مانده نیست. با این همه نفس این اقدام گامی به جلو است و راه را برای مطالبات زنان باز می کند.
8
دیروز همراه همسرم و مارکو از شهرداری به شهر سی ا نا رفتیم تا کار کارت اقامت را در پلیس اینجا پی گیری کنیم که کردیم. کارت من با توجه به انجام مقدماتش در چند ماه گذشته داده شد اما مال همسرم تازه اقدام شد. البته برای سال دوم دو باره باید تمدید شوند.
چند روز قبل کارت بیمه نیز تمام شده بود با مارکو به درمانگاه کیوسی رفتیم و کارت را تجدید کردیم. نکته قابل ذکر این بود که در همان روز برای کار اقامت خانم به عکاسی رفتیم اما عکاس گفت باید روسری نداشته باشید و گرنه پلیس قبول نمی کند. ایشان حاضر نمی شد روسری اش را بردارد اما به هر حال قانع شان کردم که این کار را بکند که کرد.
9
روز گذشته دو دوست از سوئد مهمان ما شدند: آقای سیامک علیان و همسرش خانم خزر امینی که سفری به فرانسه داشتند و بعد ایتالیا و فلورانس و بعد هم پیش ما آمدند و امروز به رم رفتند.
10
امروز مصاحبه ای با رادیو بی بی سی داشتم موضوع آن نقش علما و بویژه آیت الله سیستانی در تحولات جاری ایران بود.
11
در چند روز اخیر مقاله ای تحت عنوان «در حاشیة نقش و جایگاه نماز جمعه» نوشتم و در دو قسمت در سایت راه سبز منتشر شد و قسمت سوم نیز به زودی منتشر خواهد شد.
12
این روزها اخبار نگران کننده ای از وضعیت روحی و جسمانی برخی از زندانیان از جمله زیدآبادی و عرب سرخی و عبد الله مؤمنی و جهان بخش خانجانی و دادخواه و سلطانی منتشر می شود. همسر زیدآبادی گفته است که او مدتی در اعتصاب غذا بوده و نیز در جایی بوده که سکوت مطلق حاکم بوده و او به مرحله جنون رسیده بوده است. عرب سرخی هم کارش به بیمارستان کشیده است. گفته شده است که دادخواه و سلطانی، که هر دو از وکلای سرشناس و شجاع و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر هستند، شدیدا تحت فشار هستند تا هم از کانون کنار بروند و هم با خانم عبادی همکاری نکنند. باید دید که این اخبار چه اندازه درست بوده است.
یادداشت روزانه – قسمت یکصدو سی و ششم
شنبه 5 خرداد 1402

Share:

More Posts

Send Us A Message