پاسخ هایی برای اندیشیدن-34-«لاحیاء فی الدین» کلام معصوم است؟

سلام بر شما آقای اشکوریnمن به کتب مرجع و «معجم» دسترسی ندارم. خواهش میکنم اگر ممکن است پاسخ این پرسش را برای من بنویسید.nآیا «لاحیاء فی الدین» کلام معصوم است؟ و شما آنرا جایی دیده اید؟n…nاز نطر من با توجه به «الحياء والإيمان قرنا جميعاً، فإذا رفع أحدهما رفع الآخر»، n«لاحیاء فی الدین» مستند و توجیه پذیر نیست.nبویژه که با تاکیدات دیگر پیامبر (ص) نمی‌خواند و او از قضا گفته بود:n«الحياء من الدين» و همچنین«الحياء شعبة من الإيمان» (شرم بخشی از دین است. شرم از جنس ایمان است)…nدر گزارشى از عايشه چنين آمده كه او از زنان انصار به این دلیل كه حيا مانع پرسش و تأمل آنها در دین نمى شد تعریف می‌کند.nاحمد خليل جمعه, نسإ مبشرات بالجنه, چاپ اول,بيروت, دار ابن كثير, 1411ق, ج2, ص216. nنعم النسإ نسإ الانصار لم يكن يمنعهن الحيإ ان يسإلن عن الدين و يتفقهن فيهnاما اشاره عایشه هم مؤید «لاحیاء فی الدین» نیست…n…nمنتظر پاسخ شما می مانمn n n nبا عرض سلام و آرزوی سلامتی برای شماnگرچه این جمله به گوشم خورده بود اما در جایی ندیده بودم. پس از پرسش شما برای من نیز جدی شد ولی مطمئن بودم که چنین سخنی به دلایل عقلی و نقلی نمی تواند درست و مقبول باشد. من هم در این تبعیدگاه از منابع مهم دینی و روایی و معاجم محرومم اما در گوگل سرچ کردم. چند مقاله ای در این باب یافتم. دیدم در آن نوشته ها که از اهل سنت بودند صریحا اعلام شده چنین سخنی به عنوان حدیث از پیامبر نقل نشده بلکه جمله ای معموملی ار مردم است. در آن نوشته ها نیز به آیات و روایات مختلف ارجاع داده شده با مضمون روایاتی که شما هم نقل کرده اید. در هرحال اگر هم این سخن از پیامبر و یا امامان باشد جز این معنایی ندارد که در پرسش از مسائل دینی شرمی وجود ندارد. و گرنه «بی حیایی» هم ضد اخلاق است و هم خلاف مسلم ارزشهای دینی. خودتان هم می توانید در گوگل این مقالات را بیابید. nایام به کامn nn

Share:

More Posts

سیزدهم آبان 58 و پیامدهایش

دیروز 13 آبان و یادآور حمله به سفارت آمریکا در تهران بود. طبق معمول نهادهای رسمی در نظام جمهوری اسلامی این روز را گرامی داشته

از واشگنتن تا لس آنجلس

چون نمی توانستیم صحبت کنیم از طریق تلفن و آیفن باز آن و با ترجمه یک ایرانی (که بعدا دانستم که از همکاران همانجا است)

Send Us A Message