انتشار متن حقوق بشر به وسیله کروبی و پخش فیلم تبلیغاتی کروبی و نیز پخش مناظره جنجالی موسوی و احمدی نژاد؛ خودرنی یا نمایش آزادی انتخابات؟!

چهار شنبه 13 خرداد 88 / 3 ژوئن 2009
1
طبق اخبار منتشر شده معتمدی مهر و بهآور آزاد شدند.
2

مقاله ای به در خواست سایت بی بی سی در بارة انتخابات نوشته بودم که در روز دوشنبه در آن سایت منشر شده است.
در همین روز مقاله ای تحت عنوان «اصلاح طلبان حکومتی؟» نوشته بودم که در روزنامه اعتماد ملی امروز چاپ شده است.
3
در زاهدان در مراسم برگزاری ختم قربانیان انفجار چند روزگذشه در گیری گسترده ای بین بلوچ های سنی و شیعیان رخ داد که ظاهرا یک روز طول کشید و طبق اخبار شماری کشته شدند. تعداد قربانیان بین هفت تا دوازده تن گفته شده است. گفته شده است که شمار زیادی در این درگیری های خیابانی بازداشت شده اند.
4
طبق برخی گزارش ها حادثه حمله مسلحانه به ستاد احمدی نژاد در زاهدان جعلی و دروغ بوده است.
5
روز دوشنبه برای گرفتن ویزا به رم رفته بودم و پس از بازگشت روشن شد که کلید درب آپارتمان گم شده است. لیلیان نبود که از او کمک بخواهم و بدانم که کلید دیگری دارد یانه. با وجود بی زبانی مانده بودم که چه کار می¬توانم بکنم. ناچار به خانم همسایه به نام گراتسیا رفتم ولی چون نمی¬توانستم بگویم که مشکل چیست، ناچار او را به درب خانه آوردم که نشان بدهم که مشکل چیست. به هرحال مشکل با آمدن کلیدساز حل شد. اگر تمام حوادث نقل شود بامزه خواهد بود.
6
آقای کروبی متنی در بارة حقوق بشر منشر کرده که در مجموع خوب و گامی به جلو شمرده می شود و به ویژه که ایشان وعده داده است نهادی برای پی گیری حقوق بشر تأسیس خواهد کرد. اگر ایشان در صورت انتخاب این کار را بکند واقعا گام بلندی به جلو است.
7
اطلاعیه ای با امضای حدود پنجاه تن از افراد سیاسی و بیشتر فرهنگی منتشر شده است که با اشاره به شرایط حساس و بد کنونی و عملکرد منفی احمدی نژاد از مردم خواسته شده است که در انتخابات شرکت کنند و به یکی از دو کاندیدای اصلاح طلب رأی بدهند. امضای من را هم دوستان گذاشته اند.
8
چند روز قبل فیلم انتخاباتی کروبی پخش شد که البته در حد اطلاع حرف های خوبی زده شد ولی در این میان برنده آقای کرباسچی بود که به عنوان گفتگو کننده با کروبی پرونده بازداشت شماری از شهردارانش را پس از پانزده سال در تلوزیون گشود و از شکنجه های آنان گفت و گریست. از کروبی پرسید که اگر در دولت شما چنین حوادثی پیش بیاید، چه می کنید؟ که البته کروبی گفت اگر به ناحق باشد برخورد و اقدام می¬کنم ولو به قیمت استعفا باشد

9
گروهی تحت عنوان «همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر» اعلام موجود کرده و در اطلاعیه ای مواضع خود را اعلام کرده است که در چند بند است. شماری (حدود پنجاه نفر) از شخصیت سیاسی و فرهنگی و تقریبا جملگی آنان چهره های سکولار بیانیه را امضا کرده اند. ظاهرا قرار است که این گروه به طور جدی به فعالیت خود ادامه بدهد. اگر دولت تغییر کند احتمال دارد که این گونه فعالیت ها کم و بیش گسترش پیدا کند

10
امشب مناظرة موسوی و احمدی نژاد در تلویزیون ایران پخش شد. از آنجا که آن را ندیده ام هنوز از کم وکیف آن اطلاع دقیقی ندارم اما طبق گزارش از تهران آقای احمدی نژاد به سیم آخر زده و به گونه ای سخن گفته و دست به افشاگری زده که دیگر آبرویی برای نظام جمهوری اسلامی باقی نگذاشته است. وی لبه تیز انتقادهایش را متوجه هاشمی رفسنجانی کرده و تندترین حمله را نسبت به وی کرده است. از جمله دوران دولت او را پر از فساد و غارت و سوءاستفاده از بیت المال معرفی کرده و آنگاه از سوء استفادهای پسرانش یاد کرده است. همین طور از ناطق نوری و برخی دیگر نام برده است. در واقع مجموعه افشاگری هایش تمام مسؤلان نظام از خمینی گرفته تا خامنه ای و دیگران را زیر سؤال برده است.
حال که احمدی نژاد شمشیر را از رو بسته و با نام ونشان و ذکر جزئیات سوء استفاده ها را برشمرده است، بعید می¬دانم که هاشمی و ناطق و دیگران آرام بنشینند و حتی از نظر قانونی برای آنان این حق پیدا شده است که شکایت بکنند. به هرحال حتی اگر احمدی نژاد به هر شکل و با هر ترفندی انتخاب بشود، به نظر می رسد نظام دچار شکاف و تضاد خواهد شد. چون دیگر دعوا پس از چهار سال علنی شده است. حال باید دید که خامنه ای چه می کند. بعید می¬دانم که دیگر بتواند از احمدی نژاد دفاع و حمایت بکند. به نظرم احمدی نژاد با این اقدام نسنجیده گور خود را کنده است و با این اقدام بر مخالفان قدرتمند خود افزوده است و به ویژه روحانیون سنتی و محافظه کار را به حمایت هاشمی وادار خواهد کرد.
قابل گفتن است که چند روز پیش که احمدی نژاد تهدید به این افشاگری کرده بود و گفته بود که نام افراد را در مناظره خواهد برد، سخنگوی قوه قضائیه واکنش نشان داده و گفت از نظر قانونی کسی حق ندارد از کسی نام ببرد و اگر لازم باشد فقط دستگاه قضائی می¬تواند این کار را بکند. واقعا روشن نیست که چرا احمدی نژاد دست به چنین کاری زده است. آیا او نمی دانست که این اقدام به زیان اوست؟ ظاهرا او فکر می کند الان هم مانند چهار سال پیش می تواند با شعارهای مبارزه با مفاسد اقتصادی و رانت خواری و اشرافیت و به طور خاص نشانه گرفتن هاشمی به عنوان نماد اشرافیت نظام می تواند محبوبیت پیدا کند و رأی بیاورد؟ شاید نمی داند که اکنون دیگر کمتر کسی است که ادعای مبارزه با اشرافیت و رانت خواری احمدی نژاد را باور کند. احتمال دارد که ایشان دیده که رأی نمی آورد حالا می خواهد شهیدنمایی کند و بگوید این اشرافیت و رانت خواران بودند که مانع انتخاب مجددش شده اند. ببنیم که بازتاب این مناظره در میان مردم و دیگران چگونه خواهد بود و به هر حال در روزهای آینده چه می¬خوانیم و چه می¬شنویم.
اما در این رخداد باید گفت اصل اجرای مناظره بسیار خوب بوده و نمی¬دانم با چه انگیزه ای دست به این اقدام زده اند. روشن است که چنین مناظره هایی خطرناک و برای نظام هزینه است است و به هر حال مناظره زنده و آن هم در شرایطی که تمام نهادهای قدرت تصمیم گرفته اند که احمدی نژاد را از صندوق در بیاورند این کار ریسک بزرگی است. مگر این که بگوییم می خواهند با این کار نمایشی از آزادی بدهند تا در پایان با انتخاب شدن مجدد احمدی نژاد دیگر کسی در آزادی انتخابات شک نکند. اگر واقعا از دستشان در رفته باشد، بعید نیست مناظره ها را متوقف کنند. به ویژه مناظره کروبی و احمدی نژاد نیز می¬تواند از این برنامه هم پر مسأله تر باشد. به هرحال موضع گیری روزهای آینده آقای خامنه ای تا حدودی از ماهیت این مناظره ها و سیاست باند قدرت پرده بر می دارد.

Share:

More Posts

Send Us A Message