نمایشگاه مطبوعات تهران در تسخیر حامیان جنبش سبز

سه شنبه 5 آبان 88 / 26 اکتبر 2009

1

نمایشگاه مطبوعات تمام شد اما این نمایشکاه به نمایشگاه سبزها برای اعتراض به دولت کودتا و مستبدان بود. طبق گزارشات در تمام روزها حامیان جنبش سبز به صورت فعال در نمایشگاه حضور داشتند. اینان از طریق نشانه های سبز و نیز شعارها و نوشتن مطالبی در دفترهای مطبوعات دولتی و متمایل به جنبش سبز به انتقاد از اولی و تشویق دومی، حضور سبز خود را نشان دادند و به هر حال خواب راحت را از چشم دولتی ها ربودند.آمدن کروبی و بهشتی و برخوردهایی با آنان برد تبلیغاتی سبزها را بیشتر و جهانی کرد. کار به جایی رسید که حتی احمدی نژاد جرأت نکرد که پایش را به نمایشگاه بگذارد و این از موفقیت این تحرک حکایت می کند.

گفتنی است که میرحسین را از دم درب نگذاشتند وارد محوطه نمایشگاه بشود. اما مشاور ارشدش سید علیرضا بهشتی با نمایشگاه آمد و حامیان جنبش از وی به گرمی استقبال کردند. اما در نقابل حامیان دولت بر ضد وی شعار دادند و او را «سید آمریکایی» خواندند. نیز شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» سر دادند. واقعا قابل تصور نبود که سی سال پس از انقلاب فرزند بهشتی سید آمریکایی  لقب گیرد!! حتی گفته شده است که او مورد ضرب و شتم نیز قرار گرفته است.

2

کروبی دیروز از طریق یک گفتار ویدئویی کوتاه هم ماوقع نمایشگاه را گفت و هم از انگیزه های مهاجمان و هم از برنامه آینده خود گفت. او در مورد انگیزه مهاجمان گفت که اینان می خواهند ما را خانه نشین کنند و از این رو در مورد برنامه اش گفت من محکم ایستاده ام و پس از این با اعلام قبلی در تمام اجتماعات مانند عاشورا و 22 بهمن شرکت خواهم کرد. او گفت این روزها کسانی از ما می خواهند که توبه کنیم، توبه باید کسانی بکنند که نظام را منحرف کرده اند و کاری کرده اند که نه از اسلام چیزی باقی مانده و نه از جمهوریت نظام. البته ایشان تأکید کرد که همچنان به راه امام و انقلاب و قانون اساسی و نظام جمهوری وفادار است. به هرحال شجاعت ایشان در خور هر نوع تقدیر است. ببنیم تا کجا پیش می رود.

3

این روزها فشار بر زندانیان افزایش یافته و روشن نیست سرنوشت این ها در دست کیست. سخنان مسؤلان قضایی با واقعیت ها نمی خواند. مسلما اراده های فراقانونی پرنفوذی وجود دارد که مانع از انجام وعده های مکرر دادستان جدید تهران مبنی بر آزادی فلان زندانی و یا قرا ر ملاقات خانوداه ها با عزیزانشان می شود. شماری از زندانیان در روزهای اخیر بنا به دستور بازجو، بر خلاف دستورهای کتبی دادستان، ممنوع الملاقات شده اند. هنگامه شهیدی روزنامه نگار، که قرار بوده این روزها آزاد شود، اعلام کرده است که دست به اعتصاب غذا زده و به خانواده اش گفته که یا آزاد می شود و یا جنازه اش از زندان خارخ خواهد شد. پیمان عارف نیز دست به اعتصاب غذا زده است.

با توجه به این تحولات است که امروز بیانیه ای منتشر شده است که خانواده های زندانیان اعلام کرده اند که  دیگر اجازه نخواهند داد که از سکوت آن ها سوءاستفاده کنند. اینان گفته اند که روز ششم آبان را دست به اعتراض آرام خواهند زد (البته نگفته اند یا من متوجه نشدم در کجا)، اگر پاسخ مثبت نشنوند اعتصاب خواهند کرد و بعد هم اقدامات دیگر از جمله شکایت به مجامع بین المللی خواهند برد برنامه های بعدی ذا بعد خواهند گفت. نمی دانم این اقدام چقدر جدی است اما به هرحال تهاجم از ین سو نیز می تواند بازدارنده باشد و در نهایت هم می تواند بر اختلافات درونی اصولگرایان بیفزاید و هم به عقب نشینی آنان منجر شود و موفقیتی حاصل گردد.

4

هنوز ایران در مورد برنامه هستی اش تصمیم نگرفته و گفته است که تا چند روز آینده نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد. روشن بود که اینان شهامت مواجهه فعال و قدرتمندانه با غربیان را ندارند و هدف شان زمان خریدن است. البته گفته اند که رهبری با مذاکره با آمریکا مخالف است. اگر چنین باشد به نظر می رسد که خامنه ای در مقام خنثی کردن برنامه های احمدی نژاد برآمده است. چرا که روشن است که احمدی نژاد شدیدا دنبال گفتگو و ایجاد رابطه با آمریکا است. زیرا وی می خواهد از یک سو از فشار جهانی علیه دولت بی بنیادش بکاهد و از سوی دیگر می خواهد نشان دهد که در ایران او است که به عنوان رئیس جمهور مقتدر و مردمی تصمیم می گیرد و به هرحال ایشان از آغاز ریاست جمهوری اش بر آن بود تا افتخار ارتباط با آمریکا را به نام خود ثبت کند. حال به نظر می رسد خامنه ای به هر دلیل تصمیم گرفته است او را ناکام گذارد. تحولات آینده نشان می دهد که اصل خبر چه قدر درست بوده و این تحلیل نیز چه اندازه دقیق بوده است.

یادداشت های روزانه – قسمت یکصدو شصت دو هفتم

دوشنبه 7 خرداد 1403

Share:

More Posts

منطق مشترک دیکتاتورها

سخنرانی جنایتکار قرن نتانیاهو در کنگره آمریکا را می دیدم و می شنیدم. به راستی شنیدن این همه اراجیف،  تحمل می خواست و من به

Send Us A Message