ادامه جنبش سبز؛ حرکت از این بیش شتابان کنیم!

5

امروز سه دانشجوی ایرانی مقیم ایتالیا به دیدن من آمدند و ناهار را مهمان من بودند. یکی از آن ها آقای خسروی بود که چندی پیش با ایشان آشنا شده بودم و دو تن دیگر در میلان زندگی می کنند. نامشان را اکنون هنگام نگارش فراموش کرده ام. سخنان در بارة مسائل جاری ایران و آینده جنبش شد. اینان از دانشجویان فعال جنبش بودند و مچ بند سبز داشتند و گزارشی نیز از مجموع فعالیتهایشان دادند که جالب بود. به نظر می رسد این جوانان با این اندازه درک و شعور و شور و تلاش موفق خواهند شد.

6

دیشب آقای محمد برقعی از واشنگتن تماس گرفت و پیشنهاد داد که در سالروز مرگ بازرگان (30 دی) در شهرهای مختلف اروپا و آمریکا در یک روز مراسمی به این مناسبت برگزار شود تا در این روز دربارة «اخلاق و سیاست» صحبت شود و این برنامه ها و نیز مقالات مختلف در این زمینه در رسانه ها منتشر شود. انگیزه را نیز ایشان چنین گفت: در تاریخ ایران تا این اندازه بین سیاست و اخلاق فاصله نیفتاده و هرگز سیاستمداران و حاکمان تا این اندازه بی اخلاق نبوده اند. از سوی دیگر بازرگان در میان سیاستمداران معاصر به سیاستمدار اخلاقگرا شهره است. از این رو به مناسبت سالروز بازرگان با برگزاری این مراسم ها یک موج فرهنگی برای تقویت خلاق و سیاست راه می افتد و این کمکی به جنبش نیز هست. ایشان از من خواست در ایتالیا برای انجام این مراسم ها کاری بکنم. من نیز ضمن تأیید این پیشنهاد قبول دادم که همکاری بکنم. تا کنون با آقای دیوان بیگی در فلورانس و علی ایزدی در رم صحبت کرده ام. ببنیم به کجا خواهیم رسید.

7

خانم کتایون امیرپور از آلمان خبر داد که کتاب ایشان در مورد نواندیشان مسلمان ایران به زبان آلمانی اخیرا منتشر شده و در نمایشگاه فرانکفورت عرضه شده است. در این کتاب، که در سلسله کتابهایی دربارة نواندیشان جهان اسلام است و به سفارش یک انتشاراتی معتبر در آلمان منتشر می شود، دو مقاله از من و چند مقاله از شبستری و کدیور همراه با زندگی نامه ها و برخی توضیحات در 180 صفحه آمده است. قرار شده است چند جلد برای من بفرستند.

8

از هفته پیش گفته می شود که صد نفر از نمایندگان مجلس با امضای نامه ای به قوه قضائیه از موسوی شکایت کرده اند. اما بارها نمایندگان اصولگرای مجلس یا اساسا آن را انکار کرده اند و یا اظهار بی اطلاعی. اما در عین حال به رغم اصرار بسیاری از خبرنگاران و یا دیگران مدعیان چنین نامه ای از افشای امضای افراد خودداری کرده اند. گفته می شود افراد امضا کننده حدود بیست و بیست و پنج نفر بیشتر نیستند که همان افراطیون حامی احمدی نژادند. از سوی دیگر دادستان تهران نیز از آن اظهار بی اطلاعی کرده و گفته است که چنین شکایتی به دادستانی ارجاع نشده است. به نظر می رسد جناح معتدلتر و مخالف احمدی نژاد تلاش می کند به شکلی این اقدام را خنثی کند. نیز گفته شده است که این اقدام پس از سخنان ویدئویی موسوی در هفته پیش صورت گرفته است.

9

دیروز در دانشگاه آزاد واحد جنوب تهران تظاهرات گسترده دانشجویان (به روایتی بیش از 1500 نفر) انجام شد. در عکس ها و فیلم ویدئویی منتشر شده تمام صحن دانشگاه و حتی پله های ساختمان چند طبقه ان مملو از افراد است. جالب است که در اطلاعیه آن در آغاز آمده است: «حرکت از این بیش شتابان کنیم». با توجه به این که این مصرع در سیاسی ترین خواننده یعنی داریوش آمده است، استفاده از آن قابل تأمل است.

10

شیخ حمید رسایی یکی از حامیان افراطی احمدی نژاد در دانشگاه اهواز نتوانست سخنرانی بکند. دانشجویان سبزپوش او را با شعارهای مرگ بر دیکتاتور و دولت کودتا، استعفا، استعفا و دروغگو، دروغگو، بدرقه کردند.

11

دو روز پیش در دو انفجار در بغداد 156 کشته و بیش از 500 مجروح بر جای نهاد.

12

کارکنان کارخانه لوله سازی اهواز (کارخانه چدن سازی) در اعتراض به تعویق حقوق خود در طول ده ماه دست به اعتراض زدند که البته چند روز ادامه داشت و بالاخره با دستگیری 50 نفر از معترضان تمام شد. جالب است که در یک فیلم ویدئویی اینان شعار می دادند: نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران.

13

بالاخره پس از مدتی کشمکش در افغانستان انتخابات به مرحله دوم کشیده شد و دولت کرزی رسما پذیرفت در انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته است. قابل ذکر این که احمدی نژاد اولین کسی بود که پس از اعلام برنده شدن کرزی به او تبریک گفته بود. در مقابل کرزی هم از اولین کسانی بود که به احمدی نژاد تبریک گفته بود. بالاخره هرچه باشد متقلبین هوای هم را دارند!

ادامه یادداشت قسما یکصدو شصت و هفتم

جمعه 11 خرداد 1403

Share:

More Posts

منطق مشترک دیکتاتورها

سخنرانی جنایتکار قرن نتانیاهو در کنگره آمریکا را می دیدم و می شنیدم. به راستی شنیدن این همه اراجیف،  تحمل می خواست و من به

Send Us A Message