گسترش دستگیری ها و فشارها علیه فعالان جنبش سبز

سه شنبه 17 شهریور 88 / 8  آگوست 2009

1

دیروز دفتر پیگیری آسیب دیدگان و زندانیان میرحسین موسوی با حکم دادستانی تهران پلمب شد و تمام اسناد و اموال آن از دفتر منتقل شد. امرور دکتر علیرضا بهشتی مسؤل این دفتر نیز بازداشت شد.

امروز دفتر کار کروبی نیز پلمب شد و اسناد موجود در آنجا نیز به غارت رفت. مهندس الویری از مشاوران کروبی و یکی از اعضای سه گانه ستاد مشترک موسوی – کروبی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان و هم چنین مسؤل سایت «سحام نیوز» (سایت روزنامه اعتماد ملی) نیز بازداشت شدند.

دفتر دفاع از حقوق زندانیان نیز امروز بسته و پلمب شد. این نهاد را عمادالدین باقی در چند سال پیش تأسیس کرده بود و کار آن دفاع از حقوق زندانیان به طور عام بود اما همواره مدافع حقوق بشر بوده و پیوسته گزارش هایی از نقض حقوق بشر در ایران منتشر می کند و همین امر موجب نگرانی و خشم حاکمان بوده و از این رو برای باقی در این سال ها دردسرهای بزرگی ایجاد کرده و اخیرا او را یک سال در ارتباط با فعالیت این نهاد به زندان بردند.

این اقدامات یا زمینه سازی برای بازداشت کسانی چون موسوی و کروبی و در مرحله بعد خاتمی است و یا برای ماست مالی کردن ماجرای رسوای کهریزک است و یا برای هر دو منظور. اخیرا با تبلیغات زیاد برای رسیدگی به کهریزک و جنایات رخ داده تلاش می شود و ظاهرا پذیرفته اند که در این زندان مخوف کسانی مورد بدرفتاری قرار گرفته اند. احتمالا به زودی دادگاهی نمایشی تشکیل می دهند و چند نفر مأمور دون پایه را به مجازات هایی سبک محکوم می کنند. برای این که کروبی و موسوی و الویری و بهشتی ای نباشند تا دروغ های شیادان را برملا کنند، دست به این بگیر و ببند زده اند. به ویژه قطعا برای لوث کردن ادعاهای کروبی مبنی بر تجاوز به دختران و پسران در بازداشتگاه ها دست به هر کاری خواهند زد. اینان به هر قیمتی که شده حتی یک مورد تجاوز را نمی پذیرند. بنابراین راهی جز خفه کردن کروبی ندارند. خدا عاقبت این شیخ دلیر را ختم به خیر بگرداند.

2

چند روز پیش احمدی نژاد دو وزیر را برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد که یکی از آنان یک زن (فاطمه آلیا یکی دیگر از خانم های همفکر و اصولگرای رئیس دولت) است. اما امروز گفته شد که ایشان طی نامه ای به مجلس این دو نفر را پس گرفت تا بعد از رمضان معرفی کند و دلیل مطرح شده لیالی قدر عنوان شده است که دلیل مسخره ای است. راستی چه ارتباطی بین این دو است؟

اما ماجرا مربوط است به مخالفت برخی از علما با وزارت زن در دولت دهم. گویا صافی گلپیگانی پیش از این طی نامه ای از احمدی نژاد خواسته بود از این کار خودداری کند. اما ایشان اعتنایی به آن نکرده بود. حال صافی و مکارم و احتمالا برخی دیگر برای مقابله با این بدعت بزرگ! به تکاپو برخاسته اند و احتمالا در آینده دست به اعتراضات علنی خواهند زد. گویا آقایان تصادفا یک اقدام مثبت احمدی نژاد را هم بر نمی تابند. آقای خامنه ای نیز در دیدار با هیئت دولت توصیه کرده است که به حرف های علما توجه شود. فکر می کنم پس گرفتن معرفی وزیران اخیر از مجلس در این ارتباط باشد و لذا قطعا دیگر وی وزیر زن معرفی نخواهند کرد.

3

پس از تعطیل کردن مراسم شب های احیای آرامگاه آیت الله خمینی، سخنرانی های جوادی آملی و رضا استادی و ابراهیم امینی در شب های احیا در حرم حضرت معصومه قم هم تعطیل شد. چرا که اینان نیز از منتقدان دولت هستند. مراسم سالگرد طالقانی، که هرسال برگزار می شود، نیز تعطیل شد. از مراسم شب های احیای رمضان در حسینیه ارشاد، که باز هرسال برگزار می شد، جلوگیری شد. هفته نامه «ستاره گلستان»، که در طیف اصلاح طلبان گرگان بود، توقیف شد.

مجموع این رخداد ها نشان می دهد که از یک سو جنبش اعتراضی اثر خود را گذاشته و حتی جدی شده و حاکمیت احساس خطر می کند و از سوی دیگر دولت کودتا و باند امنیتی – نظامی عزم خود را برای سرکوبی بیشتر جزم کرده اند. حال روشن می شود که رئیس جدید قوة قضائیه و تعویض مرتضوی هیچ تأثیری در تغییر اوضاع ندارد و حداقل باندها نخواهند گذاشت، با فرض اندک صداقتی در رئیس دستگاه قضا، اندک تحول مثبتی در اجرای قانون و عدالت ایجاد شود.

یادداشت های روزانه – قسمت یکصدو چهل و پنجم

جمعه 27 مرداد 1402

Share:

More Posts

مردمانی مظلوم!

اول بگویم من از استفاده از واژه «مظلوم» به جد ابا دارم و دیری است که معمولا از آن استفاده نمی کنم. زیرا این واژه

سلام بر وجدان های بیدار

آنچه در این روزها و هفته ها و ماه های اخیر موجب بقای امید و حداقل موجب تسلی خاطر است گسترش مخالفت ها و تعمیق

Send Us A Message