آزادی رکسانا صابری؛ خودکرده را تدبیر چیست>

یکشنبه 20 اردیبهشت 88 / 10 می 2009
1
عنوان سخنرانی من در در دانشگاه فلورانس تحت عنوان « دموکراسی در ایران» در شماره امروز سایت روز آنلاین چاپ شده است.
2
سخنرانی آقای کروبی در ایلام با در گیری هایی که حامیان احمدی نژاد ایجاد کردند به تشنج کشیده شد.
3
ثبت نام ها برای ریاست جمهوری تمام شد و گویا جز چهار تن کروبی، موسوی، احمدی نژاد، و محسن رضایی شخص دیگری از دو جناح ثبت نام نکرده اند. البته کسانی چون قاسم شعله سعدی و اکبر اعلمی نیز ثبت نام کرده اند که روشن است رد صلاحیت خواهند شد و اگر هم بر فرض محال تأیید شدند. چند صد هزار رأی بیشتر ندارند.
ر
دوشنبه 21 اردیبهشت 88 / 11 می 2009
بالاخره پس از چند هفته جنجال در سطح جهانی و تبدیل ماجرا به یک چالش بزرگ در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، خانم رکسانا صابری آزاد شد. جالب است که وی ابتدا به اتهام در اختیار داشتن چند بطری شراب دستگیر شد و پس از آن متهم به جاسوسی برای آمریکا شد و اخیرا به هشت سال حبس محکوم شده بود. در پی آن جنجالی بزرگ در جهان راه افتاد و دولت آمریکا با تمام امکانات سیاسی و اهرم های تبلیغاتی خود به میدان آمد و همه به اعتراض برخاستند و در نتیجه جمهوری اسلامی آشکارا عقب نشینی کرد و روز یک شنبه دادگاه تجدید نظر با عجله تشکیل شد و روز بعد حکم جدید متهم اعلام شد و آن این بود که صابری به دوسال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از فعالیت خبرنگاری در ایران محکوم شده است. شتابی که در کار دادگاه ها بی سابقه است و روشن بود که تصمیم گرفته شده و هدف پایان دادن به یک شوخی و حادثه بی فرجام و بدفرجام است.
واقعا روشن نیست که مدیران این نظام چه می¬کنند و برای چه دست به چنین کارهایی بی معنی و زیانباری می¬زنند. در این سال ها صدها و هزاران فرد را به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امیت ملی دسگیر کرده و مدت ها در زندان مانده و پس از جنجال هایی و به قیمت بی آبرویی تمام و پس از عقب نشینی های مفتضحانه آن ها را گاه پس از محاکمه و حتی صدور احکام قضایی سنگین آزاد کرده و همه چیز تمام شده و به سادگی فراموش شده است. آن ماجرای هاله اسفندیاری و کیان تاج بخش و علی شاکری و در چند ماه قبل عشاء مؤمنی و حال رکسانا صابری که الان در حد اوباما در جهان شناخته شده و محبوب است و قهرمان دل ها و احتمالا سالیانی نان آن را خواهد خورد. جالب است که با آن همه ادعاها و اتهامات سنگین و حکم سنگین بر اثر فشارهای سنگین جهانی یک دفعه همه چیز دگرگون شده و متهم یا محاکمه نمی¬شود و یا احکام سنگین شکسته شده و تبدیل به احکام لغو و بی معنای دیگر می¬شود. احکامی که دیگر برای خالی نبودن عریضه و برای اثبات حداقل جرم متهم صادر می شوند. در این صورت نه برای دستگاه قضا اعتباری باقی می¬ماند و نه برای نظام سیاسی آبرویی قابل تصور است. نمی¬دانم باید برای این حاکمان دل سوزاند و یا از این بی اعتباری شان خوشحال شد. چراکه سزای ریاکاران و حداقل اشتباهکاران پیاپی همین است! « خودکرده را تدبیر چیست؟ »! اما صرف نظر از هرچیز، چه قدر خوب است که این اعتراض جهانی وجود دارد و گرنه دست ستمکاران بیش از این گشاده خواهد بود.
با این همه اساسا روشن نیست که دلیل یا دلایل بازداشت این دختر گمنام دیروز و چهره جهانی امروز برای چه بوده و به چه انگیزه ای صورت گرفته است. عموما تحلیل می کنند که او را دستگیر کردند تا برای آزادی دیپلمات های اسیر در عراق چانه بزنند و معامله کنند. به همین دلیل حال که رکسانا آزاد شده در مطبوعات و تحلیل ها آمده است که احتمال آزادی ایرانیان دربند در عراق بیشتر شده است. باید به انتظار نشست و دید که تا چه حد این گمان درست است. گفته شده است که اخیرا در این ارتباط دکتر ولی نصر، فرزند دکتر سید حسین نصر و مشاور اوباما، به ایران سفر کرده است که در صورت صحت این خبر مهم و قابل توجه است.

یادداشت های روزانه – قسمت هشتاد و چهارم
پنجشنبه 20 آبان 400

Share:

More Posts

دنیای دیوانه / دیوانه / دیوانه

دیشب در برنامه «شصت دقیقه» تلویزیون بی بی سی فارسی مطلبی شنیدم که به راستی هنوز هم باورش سخت است. فردی تاجیک تبار اما روسی

Send Us A Message