بیانیه جمعی از نمایندگان ادوار مجلس خارج از کشور از نامه آقای کروبی به مجلس خبرگان رهبری

نزدیک به هشت سال از حصر و حبس خانگی غیرقانونی آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی و سرکار خانم زهرا رهنورد می گذرد اما این حصریان همچنان مقاوم و استوار برمطالبات قانونی خود از حاکمیت ایستاده اند. در این شرایط جناب کروبی هرازگاه با صدور بیانیه و نامه به بیان دیدگاه تحلیلی خود در تناسب با موقعیت اقدام و توجه همگان را به وظائف قانونی قوا و نهادهای حاکم جلب می نماید. نامه اخیر وی در آستانه برگزاری اجلاس مجلس خبرگان خطاب به اعضای آن باردیگر توجه و تمرکز عموم شهروندان را به وظائف خطیری که اعضای این مجلس به نمایندگی از ملت برای نظارت برعملکرد رهبری نظام و نهادهای زیرنظر وی و پاسخگو کردن وی دارند، جلب کرد.
جناب کروبی در فرازی از نامه خود خطاب به اعضای مجلس خبرگان یادآور شد : ” در قانون اساسی هیچ قدرتی بدون نظارت و پاسخگویی وجود ندارد و تصور غیر پاسخگو بودن ریشه‌ای جز خودمحوری و خودکامگی ندارد. همانطور که رئیس‌جمهور و وزراء در مقابل مجلس پاسخگو و قابل استیضاح و عزلند، رهبری که بالاترین مقام سیاسی کشور است و تصمیمات این مقام بیشترین تأثیر را بر سرنوشت مردم و کشور دارد باید در قبال تصمیمات، سیاست‌های اتخاذی و عملکرد زیر مجموعه‌اش پاسخگو باشد. ”
و از اینرو با صراحت بیان داشته اند :” خبرگان اگر خبرگان باشد باید از نتایج سیاست‌های راهبردی رهبر در سه دهه گذشته که کشور را به اینجا رسانده پرسش کند. خبرگان اگر خبرگان باشد باید گزارشی جامع از نظارت خود بر رهبر و نهادهای زیر مجموعه وی که دامنه ناتمام آن تمامی ابعاد کشور را در بر گرفته ارائه کند. فقدان نظارت مؤثر خبرگان بر رهبری و نهادهای زیر نظر این مقام از جمله شورای نگهبان، سپاه پاسداران، بسیج، قوه قضائیه، صدا و سیما، و بنیادها و نهادهای اقتصادی در سه دهه گذشته خسارات جبران ناپذیری به کشور و مردم وارد کرده است که در این نامه هدف به گشودن ابعاد آن ندارم. اما صریحاً می‌گویم با این شیوه مدیریت، کشور به دوران پیش از مشروطه یعنی به زمان قاجار برگشته است. ”
و در آخر از اعضای مجلس خبرگان پرسیده اند : ” آیا وقت آن نرسیده به وضعیت نهادهای نظامی و اقتصادی زیر نظر رهبری که نقش اصلی و مهم در وضعیت أسف‌بار امروز مردم و کشور دارند رسیدگی کنید و گزارشی کامل به صاحبان انقلاب ارائه کنید؟ حتماً در جریان اختلاس و ورشکستگی بانک‌های نظامیان هستید و می‌دانید ده‌ها هزار میلیارد خسارت این بانک‌ها به دولت واگذار شده و بناست هزینه غارت و حیف و میل برخی اشخاص از گرده ملت پرداخت شود. ”
ما به عنوان جمعی از نمایندگان مجلس از نامه حجه الاسلام والمسلمین کروبی به اعضای مجلس خبرگان رهبری حمایت می‌کنیم و از نمایندگان این مجلس می‌خواهیم مجدانه باب نظارت علنی قانونی بر نهاد رهبری را بگشایند، هرچند سوگمندانه عملکرد اجلاس اخیر این مجلس همانند گذشته هیچ قرابتی با وظائف قانونی و اختیارات این نهاد نداشت، و بازهم بگونه سابق عمل و ذوب در ولایت عمل کرد!
ما نظارت بر نهاد رهبری رکنی مهم از قانون اساسی می‌شماریم، و هشدار می‌دهیم که با مقدس و غیرپاسخگو خواندن رهبری، آگاه یا ناخودآگاه، تعطیلی قانون اساسی و در نهایت جمهوریت نظام را در پی خواهد داشت.
ما توجه همه شهروندان و معتقدان به حاکمیت قانون را به این موضوع مهم جلب می‌کنیم که فروگذاشتن هر بخش از قانون اساسی دفاع ما را از کلیت آن قانون و دیگر ارکان نظام سیاسی را در تحلیل نهایی ناممکن می‌کند.
در غیاب “حاکمیت قانون” و ” اجرای بدون تنازل قانون اساسی ” آنچه معیار اداره کشور قرار خواهد گرفت، زور و سرکوب عریان است که به شهادت تاریخ این مرز و بوم همواره فاجعه آفریده است.
جمعی از نمایندگان ادوار مجلس : احمد سلامتیان، علی اکبر موسوی( خوئینی)، علی مزروعی، و حسن یوسفی اشکوری.

Share:

More Posts

Send Us A Message