برگی از دفتر ایام-کدام سرمایه داری است و کدام سوسیالیتی؟

اشاره: مطلب زیر را الان از طریق ایمیل دریافت کردم. از آنجا که برای من فوق العاده جالب و قابل تأمل بود خواستم شما هم از آن بی بهره نمانید و شاید برای شما هم به اندازه من جذاب و جالب و به قدر کافی آموزنده باشد. به ارقام زیر توجه کنید و ارقام دارایی های ثروتمندان کشور درجه یک سرمایه داری یعنی آمریکا را، که می گویند در آنجا سرمایه داری به بیرحمانه ترین شکل وجود دارد، با نوکیسه های سوسیالیست چینی مقایسه کنید. راستی کدام کشور سرمایه داری است و کدام کشور سوسیالیستی؟ میلیاردهای چینی سوسیالیست و خلقی اند و ثروتمندان دون پایه آمریکایی سرمایه دار زالو صفت؟ مارکس و انگلیس و حتی مائو می توانستند چنین روزهایی را پیش بینی کنند؟ با این حال روشن نیست که چرا دولتمردان چینی بعد دیگر نظام سرمایه داری یعنی «لیبرال-دموکراسی» را نمی پذیرند و «تیان آن مین» را پدید می آورند؟ ظاهرا به این دلیل است که تمام ارکان قدرت سیاسی را در قالب حزب واحد خلقی در اختیار داشته باشند تا مردمان و یا رقیبان سیاسی را در ثروت خود شریک نسازند. دلیل دیگری هم دارد؟ در هرحال بیش از این منتظرتان نمی گذارم. بخوانید.
دویچه وله: در نشست سالانه مجلس ملی نمایندگان خلق چین- عالی‌ترین نهاد قانون‌گذاری این کشور ۳۱ سیاستمدار میلیاردر چینی نیز شرکت دارند. گفته می‌شود در قیاس با سال پیش تعداد سوپر میلیاردرهای چینی افزایش داشته است.
یک کارمند چینی به طور متوسط سالانه ۷ هزار دلار درآمد دارد. اما این درآمد در مقایسه با درآمد میلیاردرهای چینی که اکنون ۸۳ تن از آنان در پایتخت پکن گردهم آمده‌اند، چیزی نیست.
به گزارش اشپگل آنلاین، در نشست امسال نمایندگان مجلس ملی نمایندگان خلق چین ۳۱ سیاستمدار میلیاردر نیز شرکت کرده‌اند و در قیاس با سال گذشته این تعداد افزایش یافته است.
سوپر میلیاردر امسال چین سونگ کوینگو (Zong Qinghou) است که ۱۳میلیارد دلار ثروت دارد و به امپراطور نوشابه‌های چینی مشهور است. میلیاردرهای دیگری هم هستند که در نشست سالانه مجلس شرکت کرده‌اند و فعلا نامشان معلوم نیست. اما نام ۳۱ سوپر میلیاردر در فهرست مجله فوربس آمده است.
اشپیگل آنلاین در گزارش خود می‌نویسد، ۸۳ سیاستمدار ثروتمند شرکت کننده در نشست مجلس خلق چین هر یک به‌طور متوسط بیش از ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار ثروت دارند. در حالی که در آمریکا ۸۳ تن از پردرآمدترین اعضای کنگره، هر یک به‌طور متوسط حدود ۵۶ میلیون و چهارصد هزار دلار ثروت دارند.
اشپیگل آنلاین تاکید می کند که در دو مجلس کنگره و سنای آمریکا، حتی یک میلیاردر را نیز نمی‌توان پیدا کرد.
وجود میلیاردرهای چینی در این کشور کمونیستی بدور از جنجال از جنجال نبوده است. اینها نوکیسه‌گان و ثروتمندانی هستند که اسراف می‌کنند و شیوه زندگی غیر از اکثر اهالی چین دارند که ساده و فقیرانه زندگی می‌کنند.
در دوره زمامداری مائوتسه تونگ، سرمایه‌داران جزو “خلافکاران، مجرمان و ضد انقلابیون” بودند. اکنون اما در انی کشور کمونیستی تعداد میلیونرها و میلیاردرها سال به سال افزایش می‌یابد. به‌خصوص تعداد آنها در صفوف حزب کمونیست چین روی به فزونی است.
شی جین‌پینگ، رهبر حزب کمونیست که در نوامبر سال ۲۰۱۲ به این مقام انتخاب شد قول داده، علیه فساد و اختلاس مبارزه کند. اما به نظر می‌رسد که میلیاردرهای چینی برای مقابله با او به یک روش ساده روی آورده‌اند. آنها خود وارد سیاست و حزب کمونیست چین شده‌اند و به همین خاطر تعداد میلیونرها و میلیاردرها در صفوف حزب کمونیست چین سال به سال بیشتر می‌شود.
اشپیگل آنلاین همچنین صحبت‌های شینگ‌یوآن (Xingyuan Feng) دانشمند چینی را نقل که همین نظر را تائید کرده است. وی خاطرنشان می‌کند که نوکیسه‌گان چینی، برای حفاظت از سرمایه‌های خود وارد سیاست و همچنین عضو حزب کمونیست چین می‌شوند.

l

Share:

More Posts

Send Us A Message