نمونه هایی دیگر از تجاوز جنسی به زنان در دوران اخیر و در سالیان گذشته

پنجشنبه 26 شهریور 88 / 17 سپتامبر 2009

1

آقایان مهندس سحابی، دکتر احمد حاج سید جوادی و دکتر یزدی با ارسال نامه ای به رئیس صندوق بین المللی پول از او خواسته اند که به استناد مدارکی که همراه نامه ارسال می شود، دلارها و طلاهای ایرانی که چندی پیش در ترکیه توقیف شده به ایران بازگردانده شود. گرچه بعید است که چنین شود اما این اقدام یک اقدام ملی بایسته ای است.

2

دیروز مصاحبه ای با دختری به نام مریم بصری از تلوزیون صدای آمریکا پخش شد که او از چگونگی دستگیری و مورد تجاوز گرفتنش به وسیلة چند نفر در زندان سخن می گفت. او گفت چهار یا پنج بار مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و یکی از تجاوز در برابر اعتراض ها و سرو صدای من می گفت مگر نمی گفتی رأی من کجاست؟ این همان رأی توست که به تو پس می دهیم. او گفت یک بار نیز یکی از متجاوزان را دیده است.

چندی پیش که کروبی اعلام کرده بود اولین شاهد او که به قوة قضائیه معرفی کرده و او به دلیل تهدید سعید مرتضوی مخفی شده است، اخیرا در یک گفتگو با علامه زاده شرکت کرده و ماجرای تجاوز به خود را شرح داده و این فیلم پخش شده و امروز در حین نگارش این مطلب قسمتی از آن فیلم (و شاید فیلم دیگر) از صدای آمریکا پخش گردید.

در چند ماه اخیر به مناسبت طرح تجاوز به دختران و پسران در زندان های ایران به وسیلة کروبی، مسألة تجاوز به زنان در دهه 60 نیز در سطح گسترده در رسانه های جهان (البته بیشتر فارسی زبان) مطرح شد. رضا علامه زاده، فیلم ساز ایرانی در تبعید و مقیم آمستردام، با چند نفر از این زنان گفتگو کرده که منتشر شد (فکر می کنم 6 نفر). در این مصاحبه ها سخنان این قربانیان پس از سال ها چندان دردناک و غم انگیز بود و زنان چنان از رنج و شکنجه خود حرف می زدند که گویی چند روز پیش چنین رنجی بر آنان رسیده است. واقعا شنیدن این سخنان نیز تحمل می خواست. این ماجرا واقعا میخی است بر تابوت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی که آثار آن برای نظام و مسئولانش سنگین خواهد بود. به ویژه پیگیری های مهدی کروبی در این زمینه فراموش ناشدنی است.

3

اعلام شد که از روزنامه «آریا» نیز رفع توقیف شده است. این روزنامه از روزنامه های اصلاح طلب بود که در توقیف به اصطلاح فله ای مطبوعات در بهار سال 79 توقیف شده بود. در این وانفسای اخبار بد، این نیز خبر خوبی بود.

4

در سایت آینده نوشته اند که دیدار لاریجانی با کروبی در هفته گذشته، با اشاره خامنه ای صورت گرفته است. طبق این گزارش کروبی به شدت از صادق لاریجانی در مورد برخورد هیئت او در بارة ادعای تجاوز گله کرده و در ضمن به علی لاریجانی گفته امیدوارم تو مانند برادرت دینت را به دنیا نفروشید. لاریجانی از او خواسته حداقل مدتی سکوت کند اما او پاسخ داده است که من در برابر چنین جنایاتی سکوت کنم تا کسانی که هیچ نقشی در انقلاب نداشتند و با امام و انقلاب مخالف بودند، هر کاری بخواهند بکنند؟ اگر این خبر به همین صورت درست باشد، حکایت از وادار کردن کروبی به سازش با ارباب قدرت است که البته او نیز نشان داده است که اهل تسلیم نیست. خدا کمکش کند.

یادداشت های روزانه – قسمت یکصدو چهل و هفتم

پنجشنبه 23 شهریور 1402

Share:

More Posts

سلام بر وجدان های بیدار

آنچه در این روزها و هفته ها و ماه های اخیر موجب بقای امید و حداقل موجب تسلی خاطر است گسترش مخالفت ها و تعمیق

Send Us A Message