بیانیه آیت الله منتظری و دعوت به شکستن سکوت و اقدام برای رفع بحران موجود

11

چند روز پیش آیت الله منتظری با انتشار بیانیه ای خطاب به علما از سکوت آنان در برابر انحرافات بزرگ در اسلام و نظام اسلامی و جنایات پدید آمده انتقاد کرده و از آنان خواست که سکوت را بشکنند و کاری بکنند. او اعلام کرد که به جای ولایت فقیه ولایت نظامی و نظامیان تشسته است. او در پایان آورده است که هنوز ار اصلاح امور نا امید نیست و پیشنهاد کرده است که هیئتی با نظارت علما تشکیل شود و با گفتگو با کاندیداهای معترض و حاکمیت راهی برای خروج از این بحران پیدا شود.

این بیانیه تا کنون تندترین گفتار از منتظری است که جنبه تحریک و تشویق علما به اعتراض نیز دارد و از این رو برای حاکمان بسیار نگران کننده خواهد بود و جه بسا به زودی دست به اقداماتی نیز بزنند. امروز اعلام شد که سه تن از فرزندان احمد منتظری (نوادگان آیت الله) در قم بازداشت شده اند. نیز چند نفر از اعضای مجمع محققین حوزه و فرزندان سیدحسین موسوی تبریزی (رئیس مجمع) دستگیر شده اند. این نشان برخورد خشونت آمیز جدید علیه منتظری و پیروان فکری و سیاسی ایشان است که احتمالا ادامه خواهد کرد.

12

در چند روز اخیر چند نفر از زندانیان آزاد شده اند که از جمله آنها محمد علی دادخواه (وکیل دادگستری و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر)، علیرضا بهشتی و محمدرضا جلایی پور هستند. گفته شده است که سید حسن خمینی همراه مادر و برادرش یاسر شبانه به دیدار بهشتی رفتند و نیز یاسر به نمایندگی بیت امام به دیدار جلایی پور رفتند. به هر حال سیر تحولات خاندان خمینی را نیز آشکارا به حمایت اصلاح طلبان کشانیده و این امر می تواند به استواری موضع معترضان و جتبش سبز کمک کند و در مقابل به شدت موجب خشم و رنجش خامنه ای و دولت کودتا و حامیانش شود. به همین دلیل است که در پی این اقدامات رسانه ای چون کیهان و ایران و فارس به شکل خشمگینانه و بی پروا و بی سابقه سید حسن را مورد حمله قرار داده و او را حتی تهدید به برخورد کرده اند.

13

چند روز قبل به دعوت لاریجانی کروبی به مجلس رفته و بیش از دوساعت این دو رئیس سابق و لاحق مجلس دیدار و گفتگو کرده اند. از این گفتگو چیزی منتشر نشده است اما احتمال دارد به اشاره خامنه ای و یا دیگر اصولگرایان معتدل و مخالف احمدی نژاد چنین دیداری صورت گرفته باشد تا راه آشتی و در واقع تسلیم کروبی پیدا شود. آینده نزدیک روشن می کند که ماجرا چه بوده است.

14

اخیرا آقای دکتر سروش نامه ای خطاب به آقای خامنه ای نوشته و منتشر کرده است که از نظر مضمون تندترین نوشته های نه تنها ایشان بلکه اغالب بیانیه ها و اطلاعیه ها و مقالات افراد و گروههای داخلی است و از نظر زبان و بیان و ادبیات یکی از زیباترین و شاعرانه ترین و در عین حال مؤمنانه ترین آثار ایشان و ادبیات معاصر ایران است. با خواندن آن هر احساسی به هیجان می آید و هر اندیشه ای سیراب می گردد و هر دلی سرشار از ایمان و عشق می گردد. ایشان گفته اند ما نسل خوشبختی هستیم چرا که به زودی زوال استبداد دینی را جشن خواهیم گرفت.

15

روز دوشنبه پنجمین جلسه دادگاه فرمایشی چند تن متهمان اصلاح طلب برگزار شد که البته این بار قوة قضائیه خواسته است که طبق قانون عمل کند و لذا دستور داده نام و مشخصات متهم در رسانه ها اعلام نشود!! اما اولا رسانه های دولتی نام افراد را ذکر کرده اند و ثانیا در تلویزیون تصویر افراد در دادگاه البته از پشت سر یا پهلو نشان داده شده و نام اینان با حروف اول اسم کوچک و بزرگ در صفحه نوشته شده است. مثلا عبد الله مؤمنی هنگام صحبت همراه پخش تصویر و صدا با عنوان نوشته ع م در معرض نمایش قرار گرفته است. شگفت نفاقی است در این دستگاه نفاق پرور! در چنان نمایشی چه کسی است که نداند گوینده کیست؟ و این چه فرقی می کند با بردن نام و یا نشان دادن تصویر از روبرو؟

به هر حال شناخته شده ترین فرد در این دادگاه رسوا عبد الله مؤمنی بود که البته  مانند دیگران انحرافات ادوار تحکیم را بر شمرد و به اشتباهاتشان و همسویی با بیگانگان و فریب خوردن از عوامل کودتا اعتراف کرد. در عین حال گفته شده است قرار بود زیدآبادی نیز در این دادگاه حاضر باشد ولی به دلیل این که حاضر نشد متن آماده شده را بخواند از آوردنش چشم پوشیدند.

16

فیاض زاهد از روزنامه نگاران گیلانی و از نویسندگان اعتماد ملی بازداشت شد و دلیل آن روشن نیست. گرچه دیگران نیز چنین اند. احتمال دارد در ارتباط با همین روزنامه باشد.

17

در این میان یک خبر خوش هم بود و آن این که از روزنامه شرق رفع توقیف شد. اما نوش دارو و پس از مرگ سهراب! در حال حاضر نیروی انسانی قابل توجهی نمانده است که روزنامه ای به سبک و سیاق گذشته منتشر کند. با این همه نقطه امیدی است.

18

مقاله ای با عنوان «قدرت منطق و منطق قدرت» نوشتم که در روز یک شنبه سایت روز منتشر شد.

یادداشت های روزانه – ادامه قسمت یکصدو چهل و ششم

جمعه 17 شهریور 1402

Share:

More Posts

سلام بر وجدان های بیدار

آنچه در این روزها و هفته ها و ماه های اخیر موجب بقای امید و حداقل موجب تسلی خاطر است گسترش مخالفت ها و تعمیق

Send Us A Message