اعلام آمادگی کروبی برای محاکمه؛ تهدید خامنه به برخورد شدید با معترضان

«مادران عزادار» یعنی گروهی که پس از شهادت ندا شکل گرفته و اعلام کرده بودند که هر هفته ساعت 7 بعد از ظهر (ساعت مرگ ندا) شنبه ها در پارک لاله جمع خواهند شد و هنوز نیز آن را ادامه می دهند، اخیرا نامه ای به رئیس قوه قضائیه نوشته و از او خواسته اند که با مشارکت خانواده های شهدا کمیته مردمی حقیقت یاب را تأسیس کند. البته روشن است تنها چیزی که آقایان به آن اعتقاد ندارند، «حقیقت» است و لذا هر گز چنین نخواهند کرد.

6

از سوی کروبی و مجمع روحانیون مبارز برای شرکت سبزها در راهپیمایی روز قدس فراخوان داده شده و سبزها نیز در سطح گسترده از آن استقبال کرده اند. در وبلاگ بابک داد «قدس» به روز «قیام دلاوران سبز» تفسیر شده است. اعلام شده خاتمی و موسوی نیز شرکت خواهند کرد. گویا قرار است هاشمی رفسنجانی نیز خطیب جمعه باشد. البته این فراخوان چنان خامنه ای و دولتیان و نظامیان را نگران کرده است که از چند روز پیش نهان و آشکار نگرانی خود را اظهار می کنند و البته دست به تهدید نیز زده اند. به هرحال باید دید چه اتفاق می افتد. اگر جمعیت زیاد باشد، به گونه ای که راهپیمایان سنتی و حکومتی را تحت الشعاع قرار دهد، خوب است و پیروزی بزرگی است و از استواری و مقاومت مردم و تداوم جنبش حکایت دارد. در عین حال احتمال دارد که از آمدن هاشمی به نماز جمعه ممانعت شود. دور روز دیگر فرجام کار روشن خواهد شد.

7

هیئت سه نفره رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان و به طور کلی مسائل پس از انتخابات قوة قضائیه پس از چند جلسه دیدار و گفتگو با کروبی اعلام کرد که ادعای تجاوز درست نبوده است و کروبی باید محاکمه شود. در پی آن کروبی نیز با انتشار نامه ای مفصل خطاب به مردم با شرح مبسوط در بارة ماجرای تجاوز به شماری از دختران و پسران و دیگر جنایات علیه بازداشت شدگان، گفته است دستور رسیده است که ماجرا را جمع کنند و او با انتقاد از نظر هیئت گفته است که در این مورد دیگر نامه ای نخواهد نوشت. کروبی گفته است که من در دفاع از حقوق مردم ساکت نخواهم نشست و تسلیم نمی شوم تا حداقل آیندگان نگویند این همه جنایت صورت گرفت و کسی اعتراضی نکرد. وی در برابر تهدیدهای به دستگیری و محاکمه گفت اگر چنین شود، استقبال خواهد کرد چرا که در دادگاه می تواند اسناد خود را ارائه دهد. به هرحال او گفته است این دادگاه افکار عمومی و وجدان مردم است که داوری خواهند کرد.

8

گفته شده است که دستور بازداشت کروبی از سوی خامنه ای صادر شده و هاشمی رفسنجانی در دیدارش با خامنه ای به این امر اعتراض کرده و البته او نیز فقط سکوت کرده است. در پی آن هاشمی در جلسه مجمع تشخیص در این مورد صحبت کرده و گفته است که اگر کروبی دستگیر شود او از تمام سمت های خود استعفا خواهد داد.

9

گویا مهدی هاشمی فعلا به انگستان رفته است تا از دستگیری در امان باشد و حداقل از اعتراف در تلوزیون علیه پدرش جلوگیری شود.

10

در نماز جمعه گذشته خامنه ای در تهران خطبه خواند و در این خطبه خوانی بار دیگر ضمن پذیرفتن انشعاب در جمهوری اسلامی مخالفان انشعابی را به «برخورد شدید نظام» تهدید کرد. او با استفاده از تحلیلی از تاریخ صدر اسلام و تحولات پس از انقلاب تلویحا خود را علی زمان و خمینی دوران خواند و گفت اول نصیحت اما زمانی که کسانی با مبانی انقلاب در افتادند و به روی نظام شمشیر کشیدند، نظام نیز با قاطعیت برخورد خواهد کرد. گرچه سخنان ایشان طبق معمول سراسر خشونت و تهدید بود اما در مجموع بیشتز از انفعال و استیصال حکایت داشت تا قدرت و تهاجم.

یادداشت های روزانه – ادامه قسمت یکصدو چهل و ششم

پنجشنبه 9 شهریور 1402

Share:

More Posts

سلام بر وجدان های بیدار

آنچه در این روزها و هفته ها و ماه های اخیر موجب بقای امید و حداقل موجب تسلی خاطر است گسترش مخالفت ها و تعمیق

Send Us A Message