سخنان تأمل برانگیز خامنه ای در باره فاجعه کهریزک

پنجشنبه 5 شهریور 88 / 27 آگوست 2009

1

دیروز آقای خامنه ای در دیدار با شماری از دانشجویان بسیجی سخنانی گفت که از جهاتی قابل توجه است. ایشان اعتراف کرد که در دوماه اخیر در کهریزک و کوی دانشگاه جنایت هایی بوسیلة افراد ناشناس رخ داده است و اطمینان داد که با خاطیان برخورد خواهد شد و افراد متخلف مجازات می شوند. اما افزود که این دیگر تبلیغات ندارد. بعد گفت هر چند این ظلم ها اتفاق افتاده است اما ظلم مهمتر این است که عده ای کاری کردند که آبروی نظام در داخل و خارج بر باد رفته است. در فراز دیگر گفت که من اطمینان ندارم که سران و پیشروان اغتشاشات اخیر وابسته به بیگانه (از جمله آمریکا و انگلیس) هستند اما این ها چه بدانند و چه ندانند با اطمینان می گویم که این تحرکات از پیش طراحی شده بود. در مورد احمدی نژاد گفت دفاع من مطلق نیست، معمولا نقاط قوت افراد را می گویم و نقاط ضعف را تذکر می دهم و همیشه بیان علنی نقاط ضعف مفید و راهگشا نیست.

روشن نیست این سخنان نشانه عقب نشینی است و یا ایستادگی در برابر جناح نظامی و امنیتی نوع احمدی نژادی که این روزها بر طبل بگیر و ببند می کوبند و آشکارا خواهان بازداشت و مجازات موسوی و کروبی هستند. احتمال دارد که به قصد آرام کردن اوضاع تند و حاد باشد. به هرحال اعتراف ایشان به وقوع جنایات بوسیلة افرادی که البته ایشان آنها را ناشناس خواند خود گامی مثبت است. اما شگفت این است که ایشان افراد جنایتکار در کهریزک و یا حمله در کوی دانشگاه را «ناشناس» می داند. واقعا در زندان آیا افراد ناشناس وجود دارد؟ سی سال است که این افراد «ناشناس» و یا «خودسر» هر جنایتی می کنند اما یا کسی مطرح نمی شود یا در صورت طرح و افشای آنها کمتر به اعمال شان رسیدگی می شود و اگر هم در مواردی چون کوی دانشگاه و یا در قتل های زنجیره ای ظاهرا رسیدگی صورت می گیرد مجازات درخوری نمی بینند. اما باید دید که این این بار کسی مجازات خواهد شد؟ تجربه نشان می دهد که هر گز چنین نخواهد شد. اصلا به نظر می رسد که در این میان سیاست «بزهای بلا گردان» در حال اجراست و چند نفر از دون پایه ها احتمالا مجازات ظاهری و کم هزینه خواهند شد. اگر از آغاز جانیان مجازات می شدند کار به اینجا نمی رسید. از سوی دیگر خلاف ها (شکنجه و زندان و تجاوز) در زندان های جمهوری اسلامی سازمان یافته ست و در طول سی سال همواره با فراز و فرودهایی وجود داشته است. مگر اشکال در چند فرد خودسر است که با مجازات حل شد؟

نکته مهم و قابل توجه این است که در این جلسه دانشجویانی که سخن گفتند چند نفر به تندی و صریح از هاشمی رفسنجانی و خانواده اش سخن گفتند و نیز از ضرورت برخورد با موسوی و خاتمی و کروبی گفتند اما خامنه ای عکس العملی نشان نداد. به نظر می رسد که این حرف ها طراحی شده بود که حتی اگر از ناحیه شخص ایشان نباشد از سوی حامیان و باند احمدی نژاد برنامه ریزی شده است تا با طرح این حرف ها زمینه های برخورد با آن آقایان فراهم گردد.

نکته دیگر این بود که در سخنان خامنه ای نگرانی از ناآرامی دانشگاه ها در پائیز آشکار بود. او هشدار داد که نباید دانشگاه ها به حالتی در آید که فعالیت های علمی تعطیل شود قابل ذکر این که به گفتة خبرگزاری فارس  وابسته به سپاه گفت که این دیدار هرساله در اواخر ماه رمضان با رهبری انجام می شد اما امسال جلوتر صورت گرفت.

2

44 نفر از مسؤلان سابق وزارت کشور با ارسال نامه ای به رئیس جدید قوة قضائیه از وی خواسته اند که دستور آزادی مسؤلان زندانی سابق وزارت کشور را صادر کند. اینان به درستکاری و امانت و وفاداری همکران سابقشان گواهی داده اند.

3

از دیروز وب نوشت آقای ابطحی فعالیت و روزنوشت خود را آغاز کرده است. در این نوشته ها همان حرف های دادگاه بر علیه خود و اصلاح طلبان ادامه یافته است. به نظر می رسد که بازجویان می خواهند کاری کنند که ابطحی در راه همکاری با کودتاچیان تا آنجا پیش برود که زمانی که آزاد شد دستمال کاغذی مصرف شده باشد در نهایت یا از عوامل خودشان شود و یا چنان آلوده و بدنام که از همه جا طرد گردد و خانه نشین شود. کاری که این یاران شیطان در آن تخصص دارند.

4

آقای عبدالفتاح سلطانی وکیل و عضو کانون مدافعان حقوق بشر از زندان آزاد شد. در این فضای تیره و یأس این خبر خوبی بود.

5

آقای احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس با ارسال نامه ای به رئیس قوة قضائیه به توقیف روزنامه اعتماد ملی اعتراض کرده و با استناد به برخی اصول قانون اساسی و قوانین دیگر گفته است که این اقدام غیرقانونی است و بعد از رئیس دستگاه قضا خواسته است سعید مرتضوی را به دلیل قانون شکنی های مکرر به دادگاه معرفی کند. چنین اقدامی از آدمی چون توکلی بعید می نمود. احتمالا او ناقوس مرگ مرتضوی را شنیده است که چنین موضعی می گیرد. زیرا چندی پیش رورنامه جمهوری اسلامی خبر داد که مرتضوی به زودی برکنار خواهد شد. گرچه این امر دلیل اتخاذ چنین موضعی از سوی ایشان نیست.

یادداشت های روزانه – قسمت یکصدو و سی نهم

سه شنبه 30 خرداد 1402

Share:

More Posts

سلام بر وجدان های بیدار

آنچه در این روزها و هفته ها و ماه های اخیر موجب بقای امید و حداقل موجب تسلی خاطر است گسترش مخالفت ها و تعمیق

Send Us A Message