پاسخ هایی برای اندیشیدن-29- منتفی شدن سئوال از احمدی نژاد و تحولات آینده

 یام عزاداری سیدو سالار شهیدان تسلیت باد

n

سوال:با توجه به حکم حکومتی خامنه ای برای لغو سئوال از رییس جمهور، اوضاع را چگونه ارزیابی می کنید و اصولا چرا باز خامنه ای کوپن خود را برای احمدی نژاد سوزاند در حالیکه انتظار همچین کاری نمی رفت.

n

آیا در این شرایط باز هم احمدی نژاد از خامنه ای تبعیت می کند؟

n

اوضاع برای انتخابات ریاست جمهوری آینده را چگونه ارزیابی می کنید؟

n

سپاسگزارم

n

پاسخ:

n

با تعزیت و تسلیت متقابل

n

واقعیت این است که چنین رخدادی برای من بر خلاف شما غیر قابل انتظار نبود. از قضا قابل انتظار بود. چرا که تصمیم قاطع آقای خامنه ای این است که احمدی نژاد تا پایان دوره بماند و روشن است چنین جدالهایی خواه و ناخواه به برخورد جدی مخالفان گسترده احمدی نژاد در درون نظام با احمدی نژاد منجر می شود و در نهایت هم چاره ای جز برکناری او نمی ماند و این جراحی بزرگ و احتمالا خونین می تواند عواقب جدی برای نظام داشته و تنش های ویرانگر و چه بسا غیر قابل مهاری در پی آورد. هرچند احمدی نژاد نه سابقه و عقبه ای در انقلاب و نه حتی در نظام جمهوری اسلامی دارد و نه الان حامیان جدی و قابل توجهی در ساختار قدرت دارد اما در هرحال برکناری او در شرایط حساس کنونی از یک سو خلاء قدرت در ساختار نظام ایجاد می کند و احتمالا موجب تنش های بشود و از سوی دیگر و مهم تر برکناری رئیس دولتی که نورچشمی و سوگلی بوده و با حمایت رهبری و نهادهای امنیتی و نظامی حاکمیت تا دو سال پیش هر کاری که خواسته کرده و طبق گفته روشن رهبری نظریات او حتی از هاشمی رفسنجانی نیز به رهبری نزدیک تر بوده اکنون تف سربالا خواهد بود و موجب یک رسوایی بزرگ خواهد شد و مهر تأییدی بر انتقادات گسترده منتقدان از جمله موسوی و کروبی خواهد زد و به هرحال طبق تحلیل و تشخیص درست آقای خامنه ای برکناری احمدی نژاد به مراتب زیان بار از ماندن اوست. به ویژه که افشاگری های احتمالی احمدی نژاد در وقت اضافه بازی خود بیم و هراسی عظیم در دلها می افکند و می تواند پیامدهای غیر قابل جبران داشته باشد. گرچه هر یک لحظه ماندن چنین آدمی به معنای ویرانی بیشتر کشور و نابودی منابع و مصالح ملی است اما دیری است که منافع و مصالح حاکمیت بر منافع ملی رجحان یافته است.

n

اما این که احمدی نژاد از خامنه ای تبعیت می کند یا نه، می توان گفت احمدی نژاد هرگز نه به انقلاب اعتقاد داشته و نه به اسلام انقلابی و نه به ولایت فقیه و حاکمیت روحانیت و این را برخی از اصولگرایان و ذوب شدگان در ولایت نیز گفته بودند اما روشن نیست چرا و چگونه آدمی چنین ویرانگر به سطع بالای قدرت برکشیده شد و تا این اندازه پر و بال گشود (گرچه می توان از جهاتی فلسفه قدرت یافتن احمدی نژاد و باند احمدی نژاد را فهم و تحلیل کرد). در هرحال احمدی نژاد و گروه او به هردلیل ماهیت خود را در سه سال اخیر به تدریج آشکار کرده و نشان داده اند که تبعیتی از رهبری ندارد و باز هم این عدم تبعیت خود را آشکار خواهد کرد اما با این همه اگر تحولات به مرحله بسیار حاد نرسد او خواهد ماند و البته می توان گفت به احتمال زیاد پس از پایان دوره اطرافیان و حتی خود احمدی نژاد نیز تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و در واقع همان بلایی که گروه رهبری-احمدی نژاد بر سر اصلاح طلبان آوردند و آنها را حذف و سرکوب کردند بر سر احمدی نژاد و باند او نیز خواهد آمد.

n

در مورد انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز به گمانم حادثه مهمی رخ نخواهد داد و تلاش می شود همان بازی همیشگی انجام شود؛ چند کاندیدا از چند جریان اصولگرا و احتمالا یک نخودی منسوب به جریان اصلاح طلبان نیز رقابت خواهند کرد و در نهایت همان که از اول برگزیده شده از صندوق خارج خواهد شد. البته اگر اوضاع به گونه فعلی باشد و تحولات مهمی رخ ندهد. فعلا هیچ نشانه ای از تغییر سیاست و مدیریت دیده نمی شود. با این همه فکر می کنم پس از انتخابات به تدریج فضا بازتر خواهد شد.

Share:

More Posts

دنیای دیوانه / دیوانه / دیوانه

دیشب در برنامه «شصت دقیقه» تلویزیون بی بی سی فارسی مطلبی شنیدم که به راستی هنوز هم باورش سخت است. فردی تاجیک تبار اما روسی

Send Us A Message