دولت احمدی نژاد، مخرب ترین در تاریخ

گزارش واشنگتن پست از سخنان اشکوری در برلین

یک روحانی ناراضی ایرانی روز جمعه گفت که مطمئن است که جنبش اعتراضی مردم بار دیگر در ایران اوج خواهد گرفت و اشاره کرد که دولت محمود احمدی نژاد “مخرب ترین” دولت در تاریخ ایران به حساب می آید.

حسن یوسفی اشکوری، یک روحانی رده متوسط ایرانی که مدت چهار سال در ایران زندانی بوده است در کنفرانسی در برلین گفت دولت احمدی نژاد “از تمام خطوط سیاسی و دینی عبور کرده است.”

اشکوری گفت “چنین دارودسته مخربی” تا کنون در ایران سابقه نداشته است و تاکید کرد رژیم ایران مخالف تمام سنت های شیعه است و تهدیدی جدی به حساب می آید که باعث  نابودی “اسلام، دولت و مملکت” خواهد شد.

این روحانی که دو سال پیش از ایران گریخت و در آلمان پناهندگی سیاسی گرفت، گفت که مطمئن است که جنبش اعتراضی مردم ایران علیه انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری سال 2009 مجددا اوج خواهد گرفت.

او گفت: “من مطمئن هستم که  این جنبش باز می گردد. در آینده توسعه ای دموکراتیک خواهیم داشت.” وی گفت که معتقد است نسل جوان ایران نه تنها خواستار تغییر هستند، بلکه از دین هم بریده اند.

او گفت مردم ایران از توسعه فن آوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز حمایت می کنند ولی خواست رهبری ایران را برای تولید بمب هسته ای تائید نمی کنند.

اشکوری گفت آیت الله حسینعلی منتظری قبلا فتوایی داده بود که توسعه سلاح هسته ای را منع می کرد.

او گفت: “نه مردم و نه روحانیون معمولی، خواهان سلاح هسته ای نیستند.”

اشکوری، 63 ساله، در سال 2000 پس از بازگشت از کنفرانسی در برلین، به دلیل انتقاداتی که در آن کنفرانس از دولت کرده بود به محاربه متهم شد که مجازات آن در جمهوری اسلامی مرگ است.

وی در نهایت به هفت سال زندان محکوم شد و پس از چهار سال آزاد شد و به آلمان پناهنده شد.

روز سه شنبه آژانس هسته ای سازمان ملل گزارشی را در مورد فعالیت های هسته ای ایران منتشر کرد که حاکی از آن بود که این کشور در حال توسعه سلاح هسته ای است.

احمدی نژاد روز بعد این گزارش را رد کرد و گفت ایران “یک وجب” از برنامه هسته ای خود عقب نشینی نخواهد کرد. رهبر ایران نیز روز پنج شنبه به اسرائیل و آمریکا هشدار داد که در صورت هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، تهران با شدت تمام تلافی خواهد کرد.

ایران تاکید می کند که برنامه هسته ای این کشور برای مقاصد صلح جویانه دنبال می شود.

منبع: واشنگتن پست –  11 نوامبر  

ترجمه فارسی این گزارش در روز یکشنبه 22 آبان در سایت «روز آنلاین» منتشر شده است

مدیریت سایت محترم «روز آنلاین»

با سلام و تحیت

در ترجمه فارسی مقاله «دولت احمدی نژاد، مخرب ترین تاریخ» انتشار یافته انگلیسی آن در «واشنگتن پست» و منتشر شده در تاریخ یک شنبه 22 آبان در رسانه روز آنلاین، که گزارشی است از سخنرانی من در برلین، چند اشتباه و نسبت نادرست به من وجود دارد که ذیلا اصلاح می گردد و لطف کنید این تذکر را برای تنویر افکار عمومی و اطلاع خوانندگان تان در اولین فرصت در آن رسانه منتشر کنید. در صورت وقوع این اشتباهات در متن گزارش روزنامه یاد شده، این اصلاحیه برای آن نیز روزنامه ارسال خواهد شد.

1-   در یک جا آمده است «رژیم ایران مخالف  تمام سنت های شیعه است». این سخن من نیست. آنچه من گفته ام این است که برخی از افکار و سنت های نظام شیعی حاکم در ایران با اندیشه های سنتی شیعه مغایر است و البته بسیاری از افکار و بیشتر اعمال حاکمان در تعارض با آموزه های اصیل اسلامی و شیعی و بزرگان این مذهب است. در متن سخنرانی منتشر شده من در این زمینه سخنان روشنی آمده است. 

2-   در جای دیگر نوشته شده «نسل جوان ایران از دین هم بریده اند». من نه چنین باوری دارم و نه هرگز چنین سخنی گفته ام. گفته ام که در سالیان اخیر میان جوانان شهری و مدرن گریز از مذهب شدت یافته و البته گروههای بیشتری از دین حکومتی فاصله گرفته اند و این سخن با آنچه که گزارشگر واشنگتن پست نقل کرده به کلی متفاوت است. 

3-   در فقره دیگر آمده است که «خواست رهبر ایران را برای بمب هسته ای تأیید نمی کنند». چنین سخنی نیز مطلقا از من نیست و من اصولا چنین نسبتی به هیچ مقام و یا نهادی در جمهوری اسلامی نداده ام. چنان که در متن هم آمده آنچه گفته ام این است که مردم ایران عموما با سیاست های ماجرا جویانه و تسلیحات هسته ای یا همان بمب اتمی مخالف اند و در این مورد به فتوای شرعی زنده یا آیت الله منتظری اشاره کرده ام.

4-   گزارشگر آورده که اشکوری «از ایران گریخت». این سخن نیز دقیق نیست. من حدود سه سال پیش به صورت قانونی از کشور خارج شده و در نظر داشتم که پس از پایان سفر مطالعاتی که «انجمن جهانی قلم» برای برای من در ایتالیا فراهم کرده بود به وطن باز گردم که متأسفانه در پی کودتای انتخاباتی 88 نتوانستم باز گردم و مطمئنا در اولین فرصت مساعد به وطن باز خواهم گشت.

ضمنا متن سخنرانی من به زبان فارسی و آلمانی منتشر شده و در آن نیز سخنان مورد ادعای گزارشگر واشنگتن پست وجود ندارد.

حسن یوسفی اشکوری   

 

 

Share:

More Posts

Send Us A Message