اشکوری: وحدت ملی و منافع ملی ایران، مهم ترین دغدغه مهندس سحابی بود

 

n

در جریان برگزاری مراسم یادبود و بزرگداشت سحابی ها در سوئد

n

جــرس: حسن یوسفی اشکوری در جریان مراسم هفتمین روز درگذشت مرحوم عزت الله سحابی و جانباختن هاله سحابی خاطرنشان کرد “وحدت ملی و منافع ملی ایران، مهم ترین دغدغه مهندس سحابی بود و وی معتقد بود مولفه های بسیاری می توانند عامل وحدت باشند، که جامع ترین مولفه قابل اتکا برای وحدت همین ایران امروز است نه ایران ٢۰۰۰ سال قبل و نه ایران دویست سال آینده “.

n

این فعال ملی- مذهبی، همچنین خاطرنشان کرد “مهندس سحابی از آغاز و به طور کامل و مبسوط ، نظریه ولایت فقیه را به چالش کشیده و مشکل ساز معرفی کرده و آن را عامل ملوک الطوایفی شدن کشور دانسته بود.”

n

به گزارش منابع خبری جرس، مراسم گرامیداشت سحابی ها در گوتنبرگ سوئد به مناسبت هفتمین شب درگذشت عزت الله سحابی و جانباختن دخترش هاله، شامگاه سه شنبه هفتم ژوئن برابر با ۱٧ خرداد در محل فولکت هوس هامارکولن با استقبال قابل توجه ایرانیان مقیم گوتنبرگ برگزار شد.

n

بر اساس این گزارش، حسن یوسفی اشکوری نو اندیش و پژوهشگر مقیم آلمان، طی سخنانی با موضوع “سحابی و وحدت ملی حول محور ایران” سخنران اصلی و مدعو این نشست بود، که با شرح دیدگاه های مرحوم سحابی، ضروری ترین راهبرد سیاسی امروز را “وحدت ملی حول محور ایران” دانست.

n

وی در بخش نخست سخنانش به اجمال خاطرات خود را از آشنایی ، همکاری ، همراهی و همفکری با سحابی ها از آغاز تا آخرین روزها بیان کرد و با اشاره به سخنرانی مهندس سحابی در چهلم آیت الله طالقانی که هم زمان با تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی بود گفت: ” مهندس سحابی در آن سخنرانی به طور کامل و مبسوط نظریه ولایت فقیه را به چالش کشید و مشکل ساز معرفی کرد و آن را عامل ملوک الطوایفی شدن کشور دانست.

n

وی افزود آن سخنرانی آشنایی من با مهندس را رقم زد و توجه من را به طور جدی به مهندس سحابی جلب کرد و پس از آن در مجلس اول با هم همکار شدیم.

n

این چهره ی ملی – مذهبی در ادامه با تاکید بر اینکه قصد خاطره گویی ندارد گفت توان بازگویی خاطرات خود را از هاله هم به واقع ندارد چون بسیار منقلب می شود اما تاکید کرد: ” هاله سحابی فرزند خلف پدر و نسخه ی کپی برابر اصل آن پدر بود”.

n

وی هاله سحابی را بسیار شایسته ی احترام دانست و گفت در این ایام که از حادثه ی جان باختن او می گذرد دو تعبییر در مورد هاله را از میان تعابیر بسیار پسندیده است ؛ نخست تعبیر بسیار عمیق” تجسم رستگاری” که پرستو فروهر به کار برد و دیگری تعبیر ” قدیسه ” که دوستی در نامه ای برای اشکوری ارسال کرده است.

n

این نو اندیش دینی با اشاره به نبود واژه قدیسه در ادبیات و عرفان اسلامی و تعلق آن به ادبیات و عرفان مسیحیت گفت: ” با تسامح می توان این عبارت را برای هاله سحابی به کار گرفت چرا که او در عبادت و در خدمت به دیگر بندگان خدا تبلور یک قدیسه بود”.

n

یوسفی اشکوری مثبت نگری هاله سحابی را شگفت انگیز و کم نظیر دانست و با ذکرمثال هایی از مقاطع مختلف بازداشت، مضروب شدن ، زندان ، تیمار پدر و… به ویژه ساعاتی قبل از جان باختن در مشایعت پیکر پدر این روحیه ی او را برای حاضرین تشریح کرد .

n

وحدت ملی و منافع ملی ایران، مهم ترین دغدغه سحابیnهمکار و همراه مهندس سحابی در بخش دوم سخنان خود وحدت ملی و منافع ملی ایران را مهم ترین دغدغه ایشان دانست و گفت: “مولفه های بسیاری می توانند عامل وحدت باشند اما از نظر مهندس سحابی جامع ترین مولفه قابل اتکا برای وحدت همین ایران امروز است نه ایران ٢۰۰۰ سال قبل و نه ایران دویست سال آینده “.

n

یوسفی اشکوری با تکیه بر اندیشه و تجربیات مهندس سحابی گفت: ” چون مهندس سحابی هم اهل اندیشه و دانش بود و هم اهل عمل و تجربه ، بسیار به موضوعات با دید مهندسی نگاه می کرد و به شدت از کلی گویی، بی برنامگی، شعار و نظریه هایی که با واقعیت تطبیق نکنند بی زار بود”.

n

عضو تحریریه ماهنامه توقیف شدۀ “ایران فردا”، با جدی بودن دغدغه های عزت الله سحابی در مورد ایران گفت: مهندس سحابی خطاب به بسیاری از دوستان و فعالان و همکارنش تاکید می کرد برای اداره کشور باید از آسمان ها به روی زمین آمد؛ شما هنوز در آسمان ها هستید”.

n

یوسفی اشکوری صاحب نظری سحابی را با مثال ها و مستندات مختلف مورد تاکید قرار داد و افزود: “ایشان به پشتوانه ی این دانش و تجربه و نگرش به برنامه های اجرایی کشور در دوران های مختلف نقد های داشت و دولت احمدی نژاد را یک دولت ضد ملی و ویرانگر می دانست”.

n

وی سحابی را یک سوسیال – دموکرات تحول یافته معرفی کرد که تفکر چپ خود را با تاکید بر عدالت اجتماعی حفظ کرد و گفت : مهندس سحابی همیشه بر تولید و توسعه گرایی دولت ها اصرار داشت.

n

پژوهشگر بخش شرق شناسی دانشگاه بُن پیام سحابی را برای جامعه بقاء ایران دانست و با ذکر خاطره ای از سفر مشترکشان پس از کنفرانس برلین در سال ٢۰۰۰ گفت: یازده سال پیش مهندس سحابی به من توصیه کرد تا در خارج از کشور این تفکر را گسترش دهید که نخست باید ” ایران” ی باشد تا بعد بر سر مدیریت و حاکمیت آن بحث شود . این ظرف ( ایران) باید باشد تا مظروف ها در آن جای گیرند . ایران مقدم است بر همه . هر آنچه که غیر از ایران باشد ثانوی است.

n

یوسفی اشکوری شرایط تحمیل شده بر ایران امروز را به انبار باروتی تشبیه کرد و با گذشت یازده سال از هشدار مهندس سحابی خطرات متوجه ایران را بسیار جدی تر و عمیق تر دانست و خطر حمله خارجی و جنگ داخلی را تهدید جدی متوجه ایران برشمرد.

n

او با تاکید دوباره بر دیدگاه مهندس سحابی مبنی بر محوریت ایران به عنوان مولفه اصلی وحدت ملی گفت: ” همین سحابی مسلمان و معتقد می گفت نمی توان اسلام را عامل وحدت دانست”.

n

یوسفی اشکوری ادامه داد: وقتی می گوییم اسلام، کدام اسلام؟! شیعه یا سُنی ؟ اگر شیعه ، تکلیف هفت میلیون سُنی چه می شود؟ اگر شیعه کدام شیعه؟ دوازده امامی ؟ ولایتی ؟ ولایت فقیهی ؟ ولایت مطلقه ی فقیهی ؟… آخرش می ماند آقای خامنه ای و تعدادی بسیجی و لباس شخصی و البته آیت الله مصباح”!

n

وی تاکید کرد دین یکی از مولفه های وحدت است و افزود:” ایران خانه ی ماست و همه صاحب خانه هستیم . کسی هم صاحب خانه تر نیست و ایران خانه ی مشاع همه ماست و اگر اینگونه نگاه کنیم بسیاری مسایل حل خواهد شد”.

n

این فعال ملی – مذهبی نهادینه شدن تفکر حذف در فرهنگ و جریان های سیاسی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ” همین آقایان سی سال پیش چه می گفتند ؟ اسنادش موجود است. حالا چه می کنند؟! آقای خمینی در پاریس چه می گفت؟ و چه ها کرد؟!!!”

n

حسن یوسفی اشکوری در جمعبندی سخنان خود با الهام از تفکر مهندس سحابی گفت: ایشان یک پیام مشخص دارد و آن اینکه باید بر روی یک محور و مولفه که همان ” ایران” است توافق کنیم. حد اقل باید به عنوان یک امر نظری و استراتژی کلان با هم عهد ببندیم روی ایران با دو مولفه ی حقوق بشر و عدالت اجتماعی برای همه به وحدت برسیم.nاو سخنان خود را اینگونه به پایان برد : “بیایید به احترام سحابی با هم پیمان ببندیم آینده ایران را بر اساس حقوق برابر بسازیم”.

n

اشکوری اصول بنیادی مد نظر را همان دو اصل اول و دوم اعلامیه جهانی حقوق بشر که می گوید انسان ها ذاتا برابرند و آزاد به دنیا می آیند و برابری ذاتی انسان ها “در قانون” و “در برابر قانون” دانست.

n

گفتنی است طی این مراسم، از منصور تهرانی شاعر ، آهنگساز و سراینده سرود یار دبستانی من و مدیر رادیو صبح شنبه در گوتنبرگ نیز تقدیر بعمل آمد.

n

 

Share:

More Posts

مردمانی مظلوم!

اول بگویم من از استفاده از واژه «مظلوم» به جد ابا دارم و دیری است که معمولا از آن استفاده نمی کنم. زیرا این واژه

سلام بر وجدان های بیدار

آنچه در این روزها و هفته ها و ماه های اخیر موجب بقای امید و حداقل موجب تسلی خاطر است گسترش مخالفت ها و تعمیق

Send Us A Message