اقدام سعید مرتضوی برای محاکمه رهبران اسرائیل تحت عنوان «جنایت علیه بشریت»!

سه شنبه 13 اسفند 87 / مارس 2009
1
شنیدنی است که آقای سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، اعلام کرده است که یک لیست 15 نفره از مسئولان دولت اسرائیل را تحت عنوان «جنایتکاران علیه بشریت» به پلیس بین الملل (اینترپول) داده و از آنها خواسته است که این افراد را تحویل دهند تا محاکمه شوند. بعد توضیح داده است که افراد دیگری نیز هستند که پرونده آنها تکمیل نشده و پس از تکمیل ارسال خواهد شد.
این که مسئولان دولت اسرائیل در ارتباط با حمله به مردم غزه مرتکب جنایت شده اند و حتی عفو بین الملل اخیر اعلام کرده است که ارتش اسرائیل در جنگ غزه از سلاح های نامتعارف استفاده کرده است، تردیدی نیست اما چگونه رژیمی که خود هر روز و هر ساعت با مردمش رفتار سرکوبگرانه و ضدانسانی دارد و به ویژه آقای سعید مرتضوی که «آیشمن مطبوعات ایران» لقب گرفته و در پرونده مرگ زهرا کاظمی متهم است و جرأت ندارد پایش را از ایران بیرون بگذارد، مدعی اسرائیل می شود و آن هم با پررویی از پلیس بین الملل تقاضای استرداد آنها را دارد؟ اصلا وجاهت حقوقی آن چیست؟ شخصی چون سعید مرتضوی چگونه و با چه انگیزه ای به خود حق می دهد که جانیان دیگری در خارج از مرزهای ایران را به محاکمه بکشد؟
2
باز هم جنجال دیگری بر سر بازداشت یک خانم خبرنگار ایرانی تبار آمریکایی به نام «رکسانا صابری» پیدا شده است که گویا یک ماه قبل صورت گرفته است. هر روز اخبار آن از طریق پیگیری های خانواده اش در آمریکا و وزارت خارجه آمریکا و رسانه های دیگر منتشر می شود.
3
ضمنا مقاله ای نوشته بودم تحت عنوان«به راستی نمی فهمم!» که در سایت روز آنلاین امروز چاپ شده است.
جمعه 16اسفند 87 / 6 مارس 2009
چند روز قبل از سخنرانی آقای کروبی در دانشگاه همدان و نیز در حسینیه ای در آن شهر ممانعت به عمل آوردند. آقای خاتمی هم که می خواست به شیراز برود، با مخالفت استانداری و تأمین شهر (و یا استان) مواجه شد و حتی تهدید به حمله کردند اما آقای خاتمی رفت و دیروز در شاهچراغ سخنرانی کرد و ظاهرا حادثه ای پیش نیامده است. به نظر می رسد که حتی می خواهند از سخنرانی افراد نیز جلوگیری کنند. هفته پیش نیز در سایت حامی خاتمی را فیلتر کردند.
یکشنبه 18 اسفند 87 / 8 مارس 2009
1
دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات جنگی یا جنایت علیه بشریت حکم باز داشت عمر بشیر، رئیس جمهور فعلی سودان، را صادر کرده است. دلیل آن نیز آدم کشی ها و جنایاتی است که در دارفور سودان در چند سال اخیر رخ داده و این دادگاه عمر بشیر را مسئول این کشتارها (که گفته می شود حدود سیصد هزار نفر آواره شده اند) می داند. من واقعا اطلاع درستی از ماجرای دارفور ندارم اما از این که یک دادگاه صالح و بیطرف بین المللی که بتواند جانیان علیه بشریت را، به ویژه قدرتمندانی که سرکارند و خود را در حصار مصونیت سیاسی مخفی می کنند، محاکمه کند، خوشحالم چرا که شاید عاملی باشد برای جلوگیری از استبداد حاکمان و جنایات قدرتمندان. معنا دار است که در این میان آقای لاریجانی رئیس مجلس ایران بلافاصله به سودان سفر کرده تا حمایت خود را از عمربشیر اعلام کند.
2
چند روز پیش محمدالبرادعی گزارش تازه اش را در باره پرونده اتمی ایران انتشار داد و درآن برای اولین بار اعلام کرد که تمام مذاکرات فیمابین به بن بست رسیده است. این نظر می تواند گام مهمی در جهت برخورد شدیدتر جامعه جهانی و سازمان ملل و آمریکا با ایران باشد.
3
گویا شخصی به نام امیرحسین حشمت ساران، که اتهام وی تأسیس و تشکیل حقوق بشری بوده است و 16 سال محکومیت داشته و چهارسال آن را سپری کرده بود، در زندان رجایی شهر بر اثر بیماری قلبی در گذشته است. این چندمین مرگ مشکوک زندانیان سیاسی در سالهای اخیر است. به ویژه مقامات نه اطلاع درستی به خانواده ها و افکار عمومی می دهند و نه اجازه می دهند جسد کالبدشکافی شود و دلیل مرگ روشن گردد حتی گاه جسد را خود می برند و در گورستانی نامعلوم و یا معلوم دفن می کنند
یادداشت های روزانه – قسمت شصت و هشتم
سه شنبه 31 فروردین 400

Share:

More Posts

دنیای دیوانه / دیوانه / دیوانه

دیشب در برنامه «شصت دقیقه» تلویزیون بی بی سی فارسی مطلبی شنیدم که به راستی هنوز هم باورش سخت است. فردی تاجیک تبار اما روسی

Send Us A Message