لنگه کفش بر ضد احمدی نژاد؛ خیاط در کوزه افتاد!

دوشنبه 19 اسفند 87 / 9 مارس 2009
1
در رسانه ها دیدیم که در سفر احمدی نژاد به ارومیه کسی به طرف ایشان لنگه کفش پرتاب کرده است . خیاط در کوزه افتاد. دولتیان که انتفاضه لنگه کفش علیه بوش راه انداختند و در نماز جمعه تهران آدمک بوش را لنگه کفش باران کردند، اکنون خود نیز از این طریق مورد تهدید و توهین قرار می گیرند. هر چه که به خود نمی پسندی / با کس مکن ای برادر من! ولو دشمن تو باشد.
2
از اخبار رسانه ها چنین بر می آید که در چند سفر انتخاباتی اخیر آقای خاتمی و کروبی به چند شهر استقبال خوبی از آنها شده است. و این امر موجب خشم و نگرانی احمدی نژادیان شده و در برخی روزنامه ها و سایت هایشان خشم خود را نشان داده اند.
3
هفته گذشته آقای هاشمی رفسنجانی سفر یک هفته ای به عراق داشت و در این سفر دولت عراق در عالی ترین سطح از او استقبال کرد. مثلا ایشان همراه جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، روی فرش قرمز راه رفت و سان دید. کاری که فقط رؤسای جمهور و مقامات اول اجرایی (رئیس جمهور و یا نخست وزیر) می کنند. دیداری نیز از آیه الله سیستانی کرد و از ایشان دعوت کرد که سفری به ایران بیاید . جالب است گروهی از سنیان نیز علیه وی تظاهرات کردند و علیه ایشان شعارهای تندی دادند. کاری که تاکنون در سفر مقامات ایرانی (حتی رئیس جمهور- احمدی نژاد که چندی پیش به عراق رفت-) انجام نشد. احتمالا حساسیت روی هاشمی به دلیل شخصیت سیاسی مهم دوران جنگ و نقش وی در عملیات نظامی بوده و این افراد نیز احتمالا صدامی بوده اند.
اما نکته مهم آن است که در این میان روزنامه ایران و برخی تریبون های دولتی، به جای این که از شخصیت عالی نظام دفاع کنند و به مخالفانش بتازند، از این رخداد استفاده کرده و در مقالاتی شدیدا به هاشمی تاخته و او را متهم به تلاش برای انحراف انقلاب و رواج لیبرالیسم و عبور از نظام کرده و طبق معمول فسادهای مالی نیز به او و اطرافیانش نسبت داده اند. تعبیری که از هاشمی و جریان داده اند جالب است: نئومنتظریسم! گویا اینان فکر می کنند که هاشمی منتظری است، اگر چنین بود که به سود هاشمی بود. از این مقالات تلویحا هاشمی و اطرافیانش به برخورد نظام با آنان تهدید شده اند. نمی دانم که این مواجهه تند و بی سابقه دولتیان صرفا دیدگاه خشماگین خودشان است و یا پشت صحنه در دست نیروهای نظامی و امنیتی و راست افراطی به طور کلی است. اگر اولی باشد که اهمیتی ندارد اما اگر دومی باشد قابل تأمل است و از خشن تر شدن اوضاع حکایت می کند.
در برخی تحلیل ها دیدم که این برخورد تند و توهین آمیز به ناراحتی دولتیان از سفر موفقیت آمیز هاشمی به عراق نسبت داده بودند که دکاملا درست می نماید. اما به نظرم مهمتر از آن احتمالا نقش هاشمی در مهندسی انتخابات است که به نظر می رسد آشکار و پنهان تلاش می کند احمدی نژاد حذف شود وکس دیگر، حتی از اصولگرایان، انتخاب شود.
4
آقای صفار هرندی وزیر ارشاد طی بیانیه ای از هنرمندان خواسته است که اعتبار مردمی خود را هزینه حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری نکنند. روشن است که ایشان می داند اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان حامی خاتمی و یا به طور کلی اصلاح طلبان اند.
جمعه 23/اسفند 87/12مارس 2009
مقاله ای تحت عنوان«همیشه داوری با ماست» در نقد برنامه های صدای آمریکا نوشته بودم که روز گذشته در اعتماد ملی چاپ شده قابل ذکر است که قبلا آن را برای سایت روز آنلاین فرستاده بودم ولی روز از چاپ آن خودداری کرد.
یادداشت های روزانه – قسمت شصت و نهم
پنجشنبه 9 اردیبهشت 400

Share:

More Posts

Send Us A Message