رئیس جمهور فرانسه: احمدی نژاد نماینده مردم ایران نیست!

چهارشنبه ۲۷آذر ۸۷ / ۱۷ دسامبر ۲۰۰۸
امروز، طبق قرار قبلی، در جلسه ای برای عده ای ازدانش آموزان (بیش از صدنفر) در کیوسی سخنرانی کردم. محل سخنرانی آمفی تئاتر شهر بوده است. مانند جلسه قبل، حدود یک ساعت سخنرانی و پرسش و پاسخ طول کشید. تا حدودی همان مطالب جلسه قبل را مرور کردم. پرسش ها البته ساده تر و متناسب با سن و سال افراد بود. معرفی ایران و فشرده ای از زندگی خودم. انتقادهایی نیز از وضعیت فعلی ایران.
۲
هفته قبل آقای سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، در یک سخنرانی در باره ایران سخن گفت و گفت ملت ایران ملت بزرگی است و دارای تاریخ پر افتخاری است اما امروز کسانی چون احمدی نژاد در آنجا حکومت می کنند که به هیچ وجه نماینده مردم ایران نیستند. وی افزود به همین دلیل و نیز با کسی که همه حقایق را انکار می کند، هرگز دست نخواهم داد. در پی آن قرار بود که چند روز بعد اجلاس ایران و همسایگانش در پاریس تشکیل شود و طبق قرار قبلی قرار بود که وزیر خارجه ایران نیز در آن شرکت کند. احمدی نژاد طبق معمول با استفاده از عنوان «این آقا» رئیس جمهور فرانسه را مورد خطاب قرار داد و با ادبیات ویژه اش (ادبیات لمپنی و هتاکانه) حرفهای سارکوزی را مورد انتقاد قرار داده و گفت «این آقا» مانند بچه ای است که از مادرش قهر بکند. او گفت ،هرگز اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم. گر چه سخنان سارکوزی نیز مناسب نبود و نباید رئیس دولتی، رئیس دولت دیگر را با چنین ادبیاتی مورد خطاب قرار بدهد (هر چند سخنش کاملا درست بود)، اما پاسخ های احمدی نژاد واقعا مایه شرمساری است. اتفاقا سخنان احمدی نژاد سند گویایی است برای اثبات صحت حرفهای سارکوزی. جالب این که احمدی نژاد گفته است حرفهای «این آقا» دیپلماتیک نبوده است!
۳
پریروز هنگامی که جرج بوش رئیس جمهور کنونی آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد شرکت کرده بود، یک خبرنگار دو لنگه کفشی را به سوی او پرتاب کرد و البته هیچکدام به وی اصابت نکرد. قابل توجه این که در ایران عده ای از خبرنگاران «خبرگزاری فارس» (وابسته به سپاه) با صدور بیانیه ای از اقدام خبرنگار عراقی حمایت کردند. آقای متکی وزیر خارجه نیز گفته است محصول سیاست آقای بوش همین دو لنگه کفش بود که به سوی او پرتاب شد.
۴
امروز دخترم زهرا به تهران باز گشت تا بتواند ویزای ایتالیا را از سفارت این کشور در تهران دریافت کند. البته با توجه به مشکلات موجود در این مورد روشن نیست موفق می شود یا نه. این سفر احتمالا بیش از یک ماه طول می کشد. حال بر من و همسرم با توجه به مشکل ارتباطات، چه خواهد گذشت، معلوم نیست. امیدوارم مشکل خاص پیش نیاید. ندانستن زبان در یک کشور خارجی مشکل بزرگی است.
یادداشت های روزانه – قسمت چهل و پنجم
دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹

Share:

More Posts

دنیای دیوانه / دیوانه / دیوانه

دیشب در برنامه «شصت دقیقه» تلویزیون بی بی سی فارسی مطلبی شنیدم که به راستی هنوز هم باورش سخت است. فردی تاجیک تبار اما روسی

Send Us A Message