جنایت در پاریس؛ هشدار به غربیان

دو روزپیش باز هم دست جانیان داعش از آستین تباهی و ستم در آمد و در قلب اروپا فاجعه آفرید. با انفجار در سالن یک کنسرت و در یک زمین فوتبال و چند جای دیگر به طور همزمان در پاریس بیش از صد و پنجاه نفر کشته شده و شمار زیادی مجروح شدند. این رخداد مهم جهان را تکان داد و به ویژه اروپا را به سوگ نشاند. هرچند ابعاد فاجعه انسانی این حادثه به مراتب بیشتر از حادثه ترور دوازده نفر از نویسندگان نشریه طنز شارلی ابدو در ده ماه قبل بود ولی بازتاب جهانی و اروپایی این دومی در قیاس با اولی به مراتب کمتر بود. حداقل تا کنون. ظاهرا دلیلی جز این ندارد که حادثه شارلی ابدو در محل یک نشریه و در مقابله با چند روزنامه نگار و اهل قلم بود و در رخداد دوم چنین نبود. تا حدودی طبیعی است که چنین باشد. زیرا مسئله آزادی و به ویژه آزادی قلم و اندیشه و مطبوعات از دستاوردهای بنیادین و بی چون و چرای تمدن جدید غربی است.
داعش گفته این حمله به جبران حملات هوایی فرانسه به این گروه در سوریه است و هشدار داده که تا فرانسه از این حملات دست بر ندارد این حملات ادامه خواهد داشت. نیز افزوده پس از این نوبت انگلیس و آمریکا و جاهای دیگر است.
واقعا جای بسیار تأسف است! آخر این جانیان با کدام منطق دست به چنین اعمالی می زنند؟ اگر منطق اسلامی است که هر کودکی هم می داند در سیره نبوی و خلفای راشده و در فقه و شریعت نیز حمله و آسیب رساندن به افراد غیر نظامی و زنان و کودکان و دیرنشینان و مانند آنها مطلقا جایز نیست. این جانیان گفته اند با حملات نظامی فرانسوی ها کودکان و پیران سوری نیز کشته می شوند و اقدامشان مقابله به مثل است. این چه استدلال مفتضحی است؟ اگر هم در حملات هوایی میگهای فرانسوی برخی غیر نظامی کشته شده اند (که بسیار محتمل است)، دلیل می شود که شما هم مرتکب همان کار غلط بشوید؟ این منطق معیوب از کجا آمده است؟ از عقل و یا از شرع؟ کدام عقل و شرع می گوید جنایت را با جنایت پاسخ دهید؟ وانگهی، اگر در چنان حملاتی افراد محدود غیر نظامی کشته شده و می شوند، روشن است که غیر عمدی است و اشتباه، اما شما با علم و اراده دست به کشتار غیر نظامیان و زنان و کودکان در یک سالن کنسرت و یا یک ورزشگاه و یا یک رستوران می زنید؛ این دو یکی است؟ نکته بس مهم این است که چنین اقداماتی مصداق اتم «محاربه» است که در قرآن «سوره مائده آیه 33) بدان تصریح شده و مجازات کسانی که با سلاح برکشیده در کوچه و خیابان مردمان را می ترسانند (تا چه رسد به کشتار بیگناهان) عقوبتی سخت است که در همان آیه مشخص شده است. این «مسلمانان ناب» از این قاعده بدیهی و قرآنی بی اطلاع اند؟ بی تردید چنین اعمالی دلیلی جز تباهی عقل و انحطاط اخلاق و فرومایگی انسانیت و دشمنی غیر مستقیم و چه بسا عمدی با اسلام ندارد!
از آن گذشته، این تباهکاران نمی دانند که از پیامدهای مستقیم چنین اعمالی اعمال محدودیت و در مواردی سرکوبی مسلمانان در فرانسه و در اروپاست؟ به هرحال دولت های غربی برای حفظ امنیت شهروندانشان و تأمین امنیت ملی شان، چاره ای جز این ندارند که تله امنیتی را تقویت کنند و تدابیری شدیدتر به کار گیرند تا غافلگیر نشوند و مانع تکرار چنین اعمال تروریستی بشوند و بی تردید در این میان دودش به طور مستقیم به چشم مسلمانان می رود. چرا که در چنین شرایطی به طور طبیعی هر مسلمانی به ویژه با نمادهای دینی (مانند ریش برای مردان و حجاب برای زنان) در معرض اتهام و سوء ظن باشد و روشن است در فضایی چنین پر تنش بیش از همه مسلمانانی که گناهی جز مسلمانی ندارند قربانی خواهند شد. این نوع اقدامات ضد بشری و ضد اسلامی نتیجه ای جز تقویت اسلام هراسی و متهم شدن دیانت اسلام به تقویت خشونت و تروریسم و جنایت ندارد. پس از این باید بیش از پیش شاهد مهاجرستیزی و تقویت اندیشه فاشیستی و راست افراطی باشیم و دور از انتظار نیست که از این پس بیش از گذشته شاهد حملات پیاپی به مساجد و دیگر نمادهای مسلمانی و خود مسلمانان در اروپا و از جمله در فرانسه باشیم.
در این صورت این جانیان باید پاسخ دهند که دنبال چه اهداف مشروع و معقولی هستند؟ آیا اینان این قدر جاهل اند که فکر می کنند این نوع اقدامات جنایتکارانه فرانسویان را از حملات نظامی در سوریه باز می دارد؟ روشن است که حتی نتیجه معکوس خواهد بود. آیا اینان به حفط حیثیت دیانت و تأمین امنیت و صلاح مسلمانان می اندیشند؟ گفتن ندارد که در این مورد نیز پاسخ منفی است چرا که به تحربه ثابت شده است که نتیجه معکوس است.
با توجه به این ملاحظات جای این پرسش هست که چرا این جانیان چنین می کنند؟ دیوانه اند و یا غافل و یا احیانا مأمور؟ اما هرچه هست به نظر می رسد یک هدف معقول در پی این اقدامات تبهکارانه مد نظر است و آن این که داعشیان، که بیش از دیگر گروههای افراطی و تروربستی با سیاست و نظامی گری آشنا هستند و می کوشند در سطح جهانی و با ابزارهای مدرن اهداف خود را به پیش ببرند، می خواهند جنگ را به اروپا بکشانند و به طور طبیعی و غریزی دولت ها و احیانا مردمان عادی غربی را به واکنش های تند و سرکوبگرانه بکشانند و آنگاه با به رخ کشیدن اقدامات غربیان خود را مدافع و حامی مسلمانان جهان و به ویژه مسلمانان غربی و اروپایی معرفی کرده و در نهایت با تجدید جنگهای صلیبی از جامعه مسلمان (به طور خاص مسلمانان غربی و اروپایی) سربازگیری نمایند. از این رو دولت ها و ملت های غربی و اروپایی باید به هوش باشند که در دام این فریبکاران نیفتند و گرنه در نهایت بازنده خواهند بود.

Share:

More Posts

دنیای دیوانه / دیوانه / دیوانه

دیشب در برنامه «شصت دقیقه» تلویزیون بی بی سی فارسی مطلبی شنیدم که به راستی هنوز هم باورش سخت است. فردی تاجیک تبار اما روسی

Send Us A Message