پیام تسلیت جمعی از نواندیشان دینی به مناسبت درگذشت رضا بابایی

متن کامل این پیام که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته٬ به شرح زیر است:

رضا بابایی یکی از مشعل‌داران شجاع جزمیّت‌‌ستیزی و آزاداندیشی در فکر دینی ایرانی از میان ما رفت. نام او در زمره‌ی کاوش‌گران قلندر و بی‌تکلّف نواندیشی دینی ثبت خواهد شد و کوشش‌های ماندگار و ثمربخش او در آگاهی و بیداری نسل نو، حلقه‌ای زرّین از سلسله‌ی مبارک خرافه‌ستیزی و خردگرایی در دیار ما است.

آثار بابایی جملگی حکایت از روح آزاد و مشتاق او می‌کند و تراوشات بیان و بنان او در دوره‌ی پختگی فکری او تلاش‌های ارجمندی در ادای دین به قلمرو سرنوشت‌ساز «عقل و دین» است. او در متن سنّت حوزوی، عَلَم نواندیشی دینی را به دوش می‌کشید، ملامت می‌شنید و بی هیچ منّت و رشوتی استقامت می‌ورزید، برای آگاهی مردم می‌نوشت و برای آزادی ایران می‌کوشید.

دین رهایی‌بخش و اخلاقی دغدغه‌ی اوّل او بود و در راه تفکیک گوهر معنوی دین از صورت عبوس تقلید و تنسّک، به نیکی و با هوشیاری از میراث فرهنگی و ادبی کهن ما سود می‌جست و بذر تحقیق و تأمّل می‌کاشت.

امروز ما جمعی از نواندیشان دینی ایرانی، دریغاگوی از دست رفتن مردی هستیم که از تبار دین و دانش بود و بر سنّت پرافتخار اصلاح دینی برگ‌ها افزود و مراتب فرزانگی و آزادگی‌اش درس‌آموز اهل این سنّت شد. یاد و نام او، که فردای روشن ایران را بی‌صبرانه انتظار می‌کشید، علی الدّوام فروزان باد. از درگاه حضرت حقّ برای آن عزیز درگذشته آمرزش آرزو داریم و برای دوستان و خانواده‌ی او صبر بر این مصیبت.

محمّدجواد اکبرین، عبدالعلی بازرگان، رضا بهشتی معزّ، سروش دبّاغ، عبدالکریم سروش، احمد صدری، محمود صدری، حسن فرشتیان، احمد علوی، رضا علیجانی، حسین کمالی، محسن کمالیان، محمّدمهدی مجاهدی، داریوش محمّدپور، مهدی ممکن، یاسر میردامادی، صدّیقه وسمقی، حسن یوسفی اشکوری.

مرتبط

Share:

More Posts

Send Us A Message