متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته٬ به شرح زیر است:nnقرآن که باید چشمۀ رحمت و کتاب هدایت باشد در دست ستمکاران و جاهلان خشک مغز به پرچم قساوت و خشم و ابزار کشتار مردمان تبدیل می شود.nnاینکه تلویزیون حکومتی ایران (برنامۀ دوشنبه پنجم آذر ۱۳۹۸) اعتراض حق خواهانه شهروندان کشور را مصداق محاربه معرّفی کند، یک نمونۀ رسوای خوانش غلط و تفسیر به رأی ظالمان و خشک مغزان خوارجی است. جا دارد اهل قرآن همه یکصدا انذار دهند که «گر تو قرآن بدین نمط خوانی/ببری رونق مسلمانی». جاری کردن مجازات هولناک راهزنان و ایلغار زنندگان به جان و مال و ناموس مردمان در روزگاران دور اگر بر فرض امروز هم روا دانسته می شد آیا در حقّ اختلاسگران و کلانخواران حکومتی و شلیککنندگان به سر و سینه فرزندان مردم در کوی و خیابان شهرها اولیتر نیست!؟nnما اینک در ابراز همدردی با ملّت بردبار ایران، در ابراز برائت از تحریف قرآن و اظهار اشمئزاز از مسخ آموزههای دینی میپرسیم کجا شد امر قرآنی قیام به قسط و فرمان الهی رعایت عدل؟ چه بر سر آرمان ابوذر آمد که میگفت: «در شگفتم از کسی که در خانهاش نان نمییابد و با شمشیر آخته بر مردم نمیشورد!»nnنادیده گذاشتن وعید شدید قرآنی به آنان که با دادخواهان میستیزند (آلعمران ۲۱)، به عدالت بیوفایند (مائده ۸)، و حق مردم را میخورند (توبه ۳۴) امّا همگی مصادیق کتمان حقیقت و دورانداختن کتاب (آلعمران ۱۸۷)، و عین فروختن گوهر دین به ثمن بخس دنیاپرستان است: فَبِئْسَ مَا یَشْتَرُونَ.nnدریغ و درد و اندوه که چه میخواستیم، چه شد؟! تنها فرق حاکمان و مبلغان دستگاه تبلیغات رسمی با گروه گمراه دولت اسلامی شام (داعش) که خود را سنّی میانگارند فراتر از اینکه اینها خود را شیعه میخوانند چیست؟ هر دو طائفه از تنوّع بشری بیزارند و دشمنان آزادیاند. قانون انسانی را به رسمیّت نمیشناسند، و به بهانه قانون الهی حقوق شهروندی را لگدمال میکنند. اینها به پیامبری پشت کردهاند که خلق عظیم داشت (قلم ۴)، و سختی مردمان بر جانش سخت میآمد (توبه ۱۲۸) ، و غمخوارانه پرستاریشان میکرد.nnما جمعی از نواندیشان دینی با اتکاء به میراث گرانقدر پیشگامان نواندیشی دینی معتقدیم اولا آیه مورد استناد در برنامه تلویزیون حکومتی در مورد راهزنان و حمله کنندگان وحشت آفرین به جان و مال و ناموس مردم بوده و نه اعتراض مردم به حاکمان.nnثانیا این نوع مجازات ها که امروزه به درستی از منظر دوران جدید خشن تلقی می شود، در تاریخ کهن بشری (حتی تا دوره انقلاب فرانسه که گیوتین برای گردن زدن مجرمان در آن رواج دارد)، امری ناهنجار تلقی نمی شده است. این نوع احکام جزائی ابداع هیچ مذهبی نیست بلکه طبق عرف و روال زمانه مورد استناد یا استفاده قرار می گرفته است. همانگونه که در جای دیگری از قرآن وقتی به تهدید فرعون نسبت به برخی درباریان اش می پردازد دقیقا به همین نوع مجازات اشاره می کند (آیه هفتاد سوره طه).nnثالثا ما معتقدیم که با تاسی به سنت نبوی، اتخاذ شیوه های مجازات و دیگر امور حقوقی مشابه بنا به «عرف» همان زمان که برخاسته از «علم و عقل عدل» هر دوران است، تعیین می شده است. این نوع احکام(اجتماعی) را امری تاریخی و طبق مقتضیات زمانه می دانیم و با فراتاریخی دانستن آنان از سوی سنت گرایان مخالفیم.nnاصل مسئله اما آن است که ما این نمایش تلویزیونی را جز یک صحنه آرایی حاکمان ستمگر در روزهایی که دستشان به خون مردم بیگناه آلوده شده نمی دانیم. با این تصور واهی که شاید از این طریق نیز بتوانند به ارعاب مردمان جان به لب رسیده معترض بپردازند. استفاده از این حربه کثیف پاسخی جز این ندارد که دست های به خون آلوده و آغشته به فساد و سرکوب و دل های بی رحم و پر قساوت ستمگران راهی به فهم قرآن ندارد و جز به عنوان حربه جهل و سرکوب به آن نمی نگرد: لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ (واقعه ۷۹).nnنام امضا کنندگان این بیانیه:nnرضا بهشتی معزnnسروش دباغnnرضا علیجانیnnاحمد علویnnحسن فرشتیانnnحسین کمالیnnمحسن کمالیانnnداریوش محمدپورnnمهدی ممکنnnیاسر میردامادیnnحسن یوسفی اشکوریnn بازگشت به صفحه اولn
پیروزی نظامی و شکست اخلاقی
واقعیت مکرر تاریخی این است که حکومتی و حتی فردی به پیروی از قاعده رایج «الحق لمن غلب» با توسل به انواع ابزار از جمله