گزارشي از ميترا شجاعيnnعربستان سعودی همواره ایران را متهم کرده که مراسم حج را سیاسی کرده است. ایران هم در مقابل میگوید عربستان اختلافات سیاسی را وارد مسئله حج کرده است. یوسفی اشکوری پژوهشگر دینی تاکید میکند که حج یک فریضه کاملا مذهبی است. nnدر پی اعلام لغو سفر حج تمتع برای ایرانیان در سال جاری، پرسشهای زیادی در این زمینه مطرح شده است. ایران و عربستان یکدیگر را به “سیاسیکاری” متهم میکنند. عربستان میگوید ایران مراسم کاملا دینی و مذهبی حج را سیاسی کرده و ایران هم معتقد است که عربستان اختلافات سیاسیاش با ایران را وارد قضیه حج کرده و بدین ترتیب مانع انجام این فریضه دینی برای ایرانیان شده است.nnحسن یوسفی اشکوری پژوهشگر دینی در گفتوگو با دویچهوله در ابتدا تاکید میکند که حج مراسمی کاملا دینی و مذهبی است. او میگوید: « حج یک مراسم کاملا مذهبیست. هرچند در دین اسلام امور سیاسی و امور معنوی یا امور دنیوی و اخروی را نمیتوان به طور مطلق ازهم جدا کرد و خود این مراسم حج میتواند پیام سیاسی داشته باشد اما نه به معنای سیاستبازی و یا منافع سیاسی و یا چیزی را بر سنت حج اضافه کردن.»nnاو مراسم “برائت از مشرکین” را که از سوی جمهوری اسلامی ایران به مراسم حج اضافه شده مصداقی از این سیاستبازی دانسته و میگوید: «اساسا این شعار برائت از مشرکین از کجا آمده؟ مگر در زمان پیغمبر اسلام یا در گذشته در زمان خلفای راشدین، قرن اول و دوم هجری، ما چیزی به نام برائت از مشرکین داشتیم؟ این در سنت حج نبوده. خود آقایان در رسالههایی که نوشتهاند، مراسم حجی که نوشتهاند، در کدامیک از این رسالهها نوشتهاند که برائت از مشرکین جزو مناسک حج است؟ حتی خود آیتالله خمینی یا دیگر مراجع امروز این را جزو مناسک حج نیآوردهاند. بنابراین این ایراد هست و دولت عربستان حق دارد اعتراض بکند.»nnوی اما در مقابل عربستان را نیز بیتقصیر نمیداند چرا که اختلافات سیاسیاش با ایران را در مسئله حج دخالت داده است.nnحج دیگر فقط یک حکم اولیه شرعی نیستnnبه نظر اشکوری امروز دیگر مثل صدر اسلام یا زمان امپراطوریهای اسلامی ملل مسلمان تحت قیمومت یک دولت واحد نیستند. او میگوید از آنجا که الان مفهوم دولت جدید به میان آمده و مسئله منافع ملی و تمامیت ارضی مد نظر است دیگر نمیتوان گفت عربستان حق ندارد مانع انجام فریضه حج بخشی از مسلمانان شود.nnاو میگوید: «ما دولتی داریم به نام دولت عربستان که خودش را خادمالحرمین میداند و متصدی حرم مکه و مدینه است. از سوی دیگر هم حدود ۵۰ کشور اسلامی داریم و دولتهای دیگر را هم داریم که مسلمانان آنجا هر سال برای حج تمتع و یا حج عمره به مکه میآیند. در اینجاست که هم دولتی که میزبان است و هم دولتهایی که میهمان هستند، هر دو با توجه به منافع و مقتضیات و شرایطشان میتوانند تصمیم بگیرند. مثلا دولت ایران میتواند به ایرانیها بگوید امسال ما این مشکلها را داریم و حاجیها نباید به مکه بروند. این حق را دارد، برای اینکه امروز دیگر ما پدیدهای به نام دولت و قدرت و مفهومی به نام منافع ملی داریم.»nnبه نظر این پژوهشگر دینی وقتی دولت میزبان یا میهمان بگوید مردم نمیتوانند امسال به حج بروند، دیگر حج بر مسلمانان آن کشور واجب نیست. nnبرخوردهای فرقهای شیعیان ایرانی nnیکی دیگر از ایراداتی که عربستان در مورد ایرانیان مطرح میکند، انجام اعمالی است که در حج جایز نیست مثل قرائت قرآن با صدای بلند یا شعار دادن هنگام مناسک حج.nnحسن یوسفی اشکوری در این باره میگوید: «من خودم ۳۵ سال پیش، در همین دوران جمهوری اسلامی، به مکه رفتم و همین مسائل را خودم آنجا دیدم. در مراسم طواف کعبه برای پهلوی شکسته حضرت فاطمه گریه میکنند. در مراسم عرفات برای امام حسین و امام حسن گریه میکنند و تلویحا به قاتلانشان لعن میفرستند. یا مثلا با اینکه خود مراجع شیعه هم میگویند آنجا شما میتوانید پشت سر امام اهل سنت نماز بخوانید، ولی یک عده نمیخوانند. هنگامی که در مسجدالحرام نماز اعلام میشود، یک دفعه میبینید که شیعیان از صفها دارند جدا میشوند. از صف مسلمانان، از صف نماز، از صف اطراف مسجدالحرام خارج میشوند، پشت به نماز میکنند. حالا ما شیعیان آن قدر به نماز اول وقت و نماز جماعت بها نمیدهیم، ولی اهل سنت روی این مسائل بسیار قاطع هستند و بسیار برایشان مهم است. وقتی شما از صف نماز جماعت خارج میشوید و پشت به صف نماز جماعت میکنید، خب معلوم است که اهل سنت تحریک میشوند.»nnاشکوری میگوید اگر یک ناظر بیرونی برای تهیه یک گزارش بیطرفانه به مراسم حج برود کاملا متوجه میشود که شیعیان و به طور خاص شیعیان ایرانی از بقیه مسلمانان کاملا متمایز هستند و کارها و رفتارهایی را میکنند که حتی سایر شیعیان هم آنها را انجام نمیدهند. nnاو میگوید: «در ایران چون قضیه خیلی سیاسی شده، این رفتارها هم تشدید شدهاند. وگرنه شیعیان که منحصر به ایران نیستند، دهها میلیون شیعه در جاهای دیگرهم هستند. شیعیان عراق هم میروند، شیعیان پاکستان یا جاهای دیگرهم میآیند. آنها هم البته به دلیل مسائل فقهی مشکل دارند ولی این قدر تشدید نشده، بهخاطر اینکه اینجا با منافع دولت ایران گره خورده است.»nnبه عقیده این پژوهشگر دینی این گونه اعمال حساسیتبرانگیز به مرور زمان تبدیل به دشمنی میشود و نه تنها نفعی ندارد بلکه ضرر هم خواهد داشت.nnفايل صوتي مصاحبه:n[Audio:2016-06-08.mp3]nnمأخذ:nhttp://www.dw.com/fa-ir/%DB%8C%D9%88%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%AC-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%81%D8%B9-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B4-%DA%AF%D8%B1%D9%87-%D8%B2%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/a-19314627
گفتگویی که گویی دو طرف حرف هم را نمی شنوند!
داستان تحمیل حجاب اجباری در جمهوری اسلامی دیرینه سال است و به ماه های اول عمر جمهوری اسلامی باز می گردد. نخستین کسی که این