تسلیت جمعی از نمایندگان مجلس در خارج از کشور در مورد درگذشت مهندس سحابی و شهادت هاله سحابی

با یاد خدا که آرام بخش دلهاست

n

جنبش آزادیخواهی و عدالت طلبی مردم ایران در نیم قرن اخیر و به ویژه جنبش مدنی و سبز اخیر میهن دو یار صادق و دو پشتیبان وفادار و استوار و پی­گیر خود را از دست داد. مهندس عزت الله سحابی و دخترش شهید هاله سحابی.

n

عزت الله سحابی، نماینده مجلس اول شورای اسلامی از تهران، پس از حدود  شصت سال مبارزه با استبداد داخلی و استیلای خارجی و برای تحقق عدالت اجتماعی و توسعه سیاسی و دموکراسی و حاکمیت مردم از میان ما پر کشید و در محضر الهی به جاودانگی پیوست. او مبارزات خود را از پدرش دکتر یدالله سحابی، مهندس مهدی بازرگان و آیت الله طالقانی آموخت و در کنار آنان عمری را به پیکار با جهل و جور و عقب ماندگی کشور گذارند و سالیان متمادی در دو رژیم سلطنتی و جمهوری اسلامی به سر آورد. با این همه دمی صحنه را ترک نکرد و تا واپسین لحظات عمرش پی­گیر مطالبات ملی از طرق مختلف و ممکن در داخل کشور بود. او هیچگاه مبارزه مدنی و قانون­گرایی و مسالمت جویانه و خیرخواهانه را ترک نکرد. سحابی هنرمندانه سه عنصر ایمان، سیاست و اخلاق را در بنیش و منش و روش عملی خود سازگار و متجلی ساخته بود. از این رو او آموزگار دو نسل از ایرانیان بود که اکنون بخشی از آنها در جریان مشهور «ملی – مذهبی»ها تبلور یافته است.

n

اما سوگمندانه در تشییع جنازه پیکر این پیر فرزانه و شخصیت ملی فاجعه­ای رخ داد که همه وجدانهای بیدار را تکان داد؛ فاجعه­ای که همه را غافلگیر کرد و غمی عمیق بر جان همگان نشاند. طبق گزارش با یورش مأموران امنیتی هاله سحابی در هنگام تشییع پیکر پدر مورد هجوم و ضرب و جرح مأموران قرار گرفت و چند لحظه بعد درگذشت. در این ماجرا نیز متأسفانه همان سناریوی خلاف شرع و عرف و قانون یعنی اعمال محدودیت برای مراسم سنتی و مذهبی تشییع و ترحیم، که اخیرا نیز در مورد پدر مهندس میرحسین موسوی دیده شده بود، اعمال شد. پیکر سحابی­ها دزدیده و با مدیریت مأموران امنیتی دفن شدند. به آنان و خانواد هایشان توهین شد. به ویژه پیکر شهید هاله شبانه و مظلومانه در گورستانی دور و خاموش و تاریک و با شمع دفن شد. سنت زشتی که در حکومت ایران نهادینه شده و به عنوان یک لکه سیاه در کارنامه حاکمیت جاودنه می­ماند.

n

به هر تقدیر اینک ملت ایران و جنبش مدنی وطن دو همراه سترگ را از دست داده اما در عین حال دو اسوة اخلاق و ایمان و عدالت طلبی و آزادیخواهی را برای نسل امروز و آیندگان بر تارک تاریخ معاصر ما نشانده است و این پدر و دختر نمونه­ای از دو نسل برآمده از تاریخ مبارزات دینی – سیاسی میهن ما هستند.

n

درگذشت عزت­الله سحابی و شهادت یکی از مادران صلح و زندانی سیاسی بانوی فرزانه شهید هاله سحابی را به مردم ایران و دو خانواده پر افتخار سحابی و شامخی تسلیت می­گوییم و برای آن عزیزان علو درجه و برای خانواده هایشان شکیبایی و برای مردم تحت ستم ایران پیروزی آرزو می کنیم.

n

جمعی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در خارج از کشور: فاطمه حقیقت جو، علی اکبر موسوی (خوئنیی)، نورالدین پیر مؤذن، رجبعلی مزروعی، حسن یوسفی اشکوری    

Share:

More Posts

Send Us A Message